افسردگی؛علل ایجاد | علائم و درمانهای طبیعی | بیماری

افسردگی یکی از عادی ترین شکلای جور واجور بی نظمیای ذهنیه که حدود ۳۴۰ میلیون نفر رو در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده. به طور جالبی، حدود نصف موارد افسردگی بدون تشخیص و بدون درمان مونده ان. افسردگی در همه گروه های سنی، رده های اجتماعی و فرهنگی اتفاق میفته. بیشتر در زنان اتفاق می افته بطوریکه ۲۵ درصد در زنان و ۱۰ درصد در مردان گزارش شده. هم اینکه ، افسردگی یه نفر از هر ۲۰ نفر رو در دوران نوجوونی گریبان گیر می کنه.

خیلی با اهمیته  که   بین افسردگی وابسته به موقعیت که یه عکس العمل نرمال به وقایع دور و بر ماست، و افسردگی کلینیکی ( هم اینکه درون زا هم میگن) که از درون ایجاد می شه و به عوامل خارجی مربوط نمی شه، فرق قائل شیم. افسردگی وابسته به موقعیت تقریبا معموله و بطور نرمال در شرایط و موقعیتای پر از استرس و تنش و یا در از دست دادن  عزیزان و وابستگان نزدیک ایجاد می شه. به جای سرکوب این احساسات، بهتر اینه که از کمک مشاورین و روان شناسا درزمان کردن  این سیکل استفاده کنیم. افسردگی کلینیکی یه تشخیص طبی و پزشکیه و معمولا نیاز مند دیگه فرمای درمانه.

علائم و علتها:

  • حالت اخمو داشتن
  • احساس نا امیدی، گناه و اضطراب
  • از دست دادن علاقه به چیزایی که قبلا  لذت بخش بودن
  • تغییر در اشتها
  • تغییر در الگوی خواب
  • ناتوانی در تمرکز
  • کمبود انرژی یا احساس خستگی بیشتر از اندازه

افسردگی کلینیکی می تونه  به وسیله یه واقعه غم انگیز یا از دست دادن شروع شه اما بعد از کنترل  خارج می شه و زیادتر از اندازه ادامه پیدا میکنه و سلامت احساسی فرد رو  تحت تاثیر قرار میده. در حالیکه تئوریای زیادی در مورد به هم ریختگی حال و روحیه آدم  هست، ولی هنوز دلیل واقعی افسردگی نامشخص باقی مونده.  شاخه جدیدی  از پزشکی که به بررسی  افسردگی می پردازه و روانپزشکی اسمشه، عمیقا دید مادی گرایانه  داشته و عقیده داره که همه مشکلات ذهنی از نامتعادل بودن عوامل شیمیایی در مغز ناشی شده. پس، از داروها استفاده می کنن. در حالیکه محتمل انگار بعضی از موارد افسردگی ممکنه به وجود اومده به وسیله کمبود یا اضافی بودن نوروترانسمیترها ، مثل سروتونین باشه ،که در این مورد  به هم ریختگی حال و روحیه فرد  در واقع به دلیل به هم ریختگی بیوشیمیایی مغزه.

افراد با سابقه افسردگی خانوادگی احتمال تجربه کردن این حالتها رو در مواجه با بعضی مشکلات در زندگی دارن.

هم اینکه چندین عامل هست که می تونه افسردگی رو تسریع کنه:

  • یه حادثه غم انگیز یا از دست دادن  و از دست دادن چیزی در زندگی مثل از دست دادن شغل، عزادار بودن، یا  تنهایی اجتماعی
  • مشکلات جانبی داروهای کراتینی
  • عفونتایی مثل ایدز،مونونوکلئوس، هپاتیتای ویروسی
  • سندروم قبل از قاعدگی
  • آرتریت روماتوئید
  • شکلای جور واجور سرطانها
  • بی نظمیای نورولوژی مثل پارکینسون
  • کمبود ویتامین B12 یا B6

درمانای طبیعی افسردگی

دپرس بودن می تونه باعث شه شما احساس درموندگی کنین. واسه جنگیدن با شرایط بد به وجود اومده  و به همراه درمان پزشکی شما اقدامات  زیادی می تونین انجام بدین. تغییر رفتارتون، فعالیت بدنی، سبک زندگی، روش فکر کردن، همه درمانای طبیعی افسردگی هستن.

این روشها  کمک می کنن که شما احساس بهتری داشته باشین، پس همین الان شروع کنین.

۱.برنامه روزمره داشته باشین.اگه شما دپرس اید به یه برنامه روزمره نیاز دارین. افسردگی می تونه ساختار زندگی شما رو به هم بریزه.گذر روزا حس نمی شه.  تنظیم یه برنامه زمان بندی شده می تونه کمک کنه شما به راه عادی برگردین.

۲.هدفایی رو مشخص کنین. وقتی شما دپرس اید، شما حس می کنین که نمی تونین در انجام کاری موفق باشین. باعث می شه حس بدی نسبت به خودتون داشته باشین. واسه به تاخیر انداختن این مسئله هدفای روزانه واسه خودتون مشخص کنین. " از چیزای کوچیک شروع کنین"  هدف خود رو چیزی بذارین که بتونین خوب انجام بدین مثل شستن ظرفها یه روز در میان.

همینکه احساس بهتری پیدا کنین می تونین هدفای رقابت انگیز بیشتری در روز داشته باشین.

۳.ورزش کنین. ورزش کردن تو یه لحظه مواد شیمیایی که احساس خوب رو ایجاد می کنن و اندورفین نامیده می شن رو زیاد می کنه. هم اینکه ممکنه فایده های دراز مدت واسه افراد گرفتار به افسردگی داشته باشه. به نظر می رسه  داشتن برنامه ورزشی منظم  می تونه  مغز رو تشویق کنه تا خودشو در مدار مثبتی بذاره.

چقدر ورزش نیاز دارین؟ واسه بهره مند شدن  از امتیازات ورزش، شما احتیاجی به دو ماراتون ندارین! پیاده روی منظم و چند روز در هفته می تونه  بسیار کمک کننده باشه.

۴.غذاهای سالم بخورین. هیچ رژیم جادویی وجود نداره که افسردگی رو درمان کنه. ایده خوب این  است که ببینین چه می خورید. اگه افسردگی باعث می شه زیاد بخورین، کنترل داشتن بر خوردن به احساس بهترتان کمک می کنه. با اینکه دلایل قطعی در این مورد وجود نداره ولی  مدارکی وجود دارن که نشون دادن  مصرف  غذاهای با اسید چرب امگا ۳ ( مثل ماهی آزاد و تن) و فولیک اسید ( مثل اسفناج و آوکادو) می تواندبه درمان افسردگی کمک کنه.

۵.خواب کافی داشته باشین. افسردگی می تونه باعث کم خوابی شده  و هم اینکه کم خوابی می تونه افسردگی رو بدتر کنه.

چه کاری میشه کرد؟ با تغییراتی در سبک زندگی تون شروع کنین. هر روز تو یه زمان مشخص به تختخواب برید و بیدار شید. تلاش کنین چرت نزنین. همه چیزایی که حواس رو پرت می کنن  رو از اتاق خواب بیرون کنین نه تلویزیون و نه کامپیوتر. در این زمان، شما متوجه بهبود خوابتون میشین.

 

۶.مسئولیت پذیر باشین. موقعیکه دپرس اید شما شاید می خواین از زندگی عقب نشینی کنین و مسئولیتهایتان رو در خونه و در محل کار  رها کنین. این کار رو نکنین. درگیر بودن و داشتن مسئولیتای روزانه می تونه به عنوان یه درمان طبیعی کار کنه. اونا باعث می شن احساس کنین در انجام کار موفق بودین.

اگه شما مدرسه یا کار تموم وقت ندارین، مشکلی نیس به پاره وقت فکر کنین. اگه به نظرتون زیاد می رسه کار داوطلبانه در نظر بگیرین.

   ۷.افکار منفی رو به رقابت بکشین. در جنگ مقابل افسردگی، بیشترین کار تغییر ذهنه که شما چیجوری فکر کنین. وقتی دپرس اید به بدترین نتیجه گیری ممکن هدایت میشین.

زمان بعدی که در پیش خودتون احساس وحشتناکی دارین، از منطق به عنوان درمان طبیعی استفاده کنین. ممکنه حس کنین هیچکی شما رو دوست نداره  اما تماشاگر واقعی واسه اون دارین؟ ممکنه حسی مشابه بی ارزش ترین شخص رو در جهان داشته باشین اما واقعا محتمله؟ این تمرین نیاز داره اما حالا الان می تونین این افکار منفی رو از خود دور کنین قبل اینکه از کنترل خارج شن.

۸. قبل از به کار گیری مکملا با دکتر مشورت کنین. مکملای معینی واسه افسردگی وجود دارن. مثل روغن ماهی، اسید فولیک و SAMe (اس  آدنوزیل متیونین) . اما تحقیقات بیشتری واسه مطمئن شدن نیازه. همیشه قبل از شروع به مصرف هر مکملی با دکترتان مشورت کنین. مخصوصا اگه دارو مصرف می کنین.

۹.کار جدیدی انجام بدین. وقتی دپرس اید تو یه وضعیت کسل کننده قرار دارین. خودتون رو مجبور کنین تا کار متفاوتی انجام بدین. به موزه برید. یه کتاب قدیمی وردارین و تو یه پارک بخونین. یه کلاس زبون برید.

وقتی در انجام کار متفاوتی خودمون رو به رقابت میندازیم، تغییرات شیمیایی در مغز اتفاق میفته. تلاش در انجام کار جدید سطح دوپامین مغز رو تغییر می ده که این ماده شیمیایی با لذت، رضایت مندی و یادگیری همراه س.

۱۰.تلاش کنین تفریح داشته باشین. اگه دپرس اید، وقتی  رو واسه مسائلی که از اونا حال می کنین آماده کنین. اگه چیزی سرگرم کننده به نظر نرسید ؟ "این نشونه ایه از افسردگی" . شما باید بیشتر تلاش کنین.

هر چند غیر عادی به نظر بیاد شما باید واسه داشتن تفریح کار کنین. چیزایی رو برنامه ریزی کنین که قبلا لذت می بردین حتی اگه احساس کار اجباری و خسته کننده رو داشته باشه. به فیلم دیدن بپردازید. با دوستانتون واسه خوردن شام بیرون برید.

وقتی دپرس اید استعداد لذت بردن از زندگی از کفتون میره. باید دوباره اونو بیاموزید. در این زمونه که احساس لذت و تفریح دوباره برمیگرده.

 

 

 

 

Google

منبع : parsivenus.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *