افسردگی پاییزی چیست | چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟ | بیماری

: افسردگی پاییزی چیه؟

افسردگی فصلی یا پاییزی (Seasonal Affective Disorder) یه جور مشکل در خلق وخوی فرده که تقریبا مثل همون افسردگی (depression) است، فرقش اینه که افسردگی فصلی فقط در بعضی فصول سال اتفاق می افته و با تغییر فصل برطرف می شه.

افسردگی پاییزی چیه، چه نشونه هایی داره و چیجوری درمان می شه؟

علایم افسردگی پاییزی

افراد گرفتار به این مشکل روحی تمایل پیدا می کنن که بیشتر بخوابن، پرخوری کنن و در طول فصلای پاییز و زمستون دچار اضافه وزن می شن. اونا ممکنه احساس خستگی بیشتر از اندازه دارا باشن و از طرفی هم قادر نیستن برنامه منظم خود رو دنبال کنن.

دیگه علائم افسردگی فصلی

  • کاهش انرژی بدن
  • زیاد خوابیدن
  • پرخوری
  • زیاد شدن وزن
  • اشتیاق شدید به مصرف کربوهیدرات (ماکارونی، ذرت، نوشابه و نظایر اونا)
  • انصراف از اجتماع

دلیل افسردگی پاییزی چیه؟

با شروع فصل پاییز و با کوتاه ترشدن طول روزا و کم شدن نور خورشید بعضی افراد غمگین و دپرس می شن که بعد از یه مدت این حالت از بین میره، اما آدمایی که گرفتار به مشکل تاثیر فصلی یا به اصطلاح SAD هستن حالت افسردگی عمیق تری رو تجربه می کنن.

در واقع کاهش نور خورشید منتهی به کم شدن اندازه ترشح هورمون ملاتونین می شه که اینم احساس خواب آلودگی و خستگی رو در افراد گرفتار زیاد می کنه.

وقتی فصل بهار می رسه این علائم کم کم از بین می رن. پزشکان فکر می کنن این مشکل یه مشکل واقعیه و نیاز به تشخیص، و بیشتر نیاز به درمان داره.

راه های مقابله، پیشگیری و درمان

  • دیدن آلبوم خانوادگی و یا دوستانه و یاد بیاری خاطرات خوش گذشته به شما کمک زیادی می کنن.
  • به رنگ نارنجی نگاه کنین. متخصصین به کار گیری راه «رنگ درمانی» رو واسه مقابله با افسردگی پیشنهاد می کنن. رنگای روشن و گرم باعث تقویت روحیه و احساس شادی می شن؛

    مثلا مشاهده سیبای قرمز تو یه سبد، پوشیدن لباس نارنجی، به کار گیری بالش و پرده نارنجی در خونه به شما کمک می کنه که بر افسردگی پیروز شید.

  • روی تخت یا مبل راحتی دراز بکشین و کتاب داستان مورد علاقه تون رو بخونین و یا برنامه های خوشحال و سرگرم کننده رو در تلویزیون تماشا کنین و چای معطری بخورین، مثل چایدارچینی یا چای هل دار.
  • همیشه یه بسته کاکائو در خونه داشته باشین. کاکائو همیشه باعث تقویت روحیه می شه و تولید هورمونای شادی آور رو در بدن زیاد می کنه.
  • فضای محل زندگی تون رو با گلای خوش رنگ و خوش بو تزیین کنین. به کار گیری گیاهان گل دار در داخل آپارتمانا و باغچه های خونها باعث می شه همیشه احساس شادی کنین.

ورزش

شاید هوای سرد و بادهای سوزناک فصل پاییز مخصوصا در عصرها و غروب هوای ورزش و فعالیت رو از سر شما بندازه! اما اگه در درجه اول به سلامت بدن و پس از اون به شادی و نشاط خود در این فصل اهمیت می دید نباید تحت هیچ شرایطی ورزش رو کنار بذارین.

حتی یه پیاده روی ساده عصرانه می تونه انرژی شما رو تا آخر روز خوب تامین کنه.

مصرف ویتامین D

بیرون اومدن از خونه در آخرین روزای شهریور و اولین روزای مهر، پوست شما رو در برابر تماس با آخرین تابشای خورشید تابستونی قرار میده.

تحقیقات زیادی نشون داده ان که بین کمبود ویتامین D و افت خلق و خو در این اوقات از سال، رابطه محکمی هست و ویتامین D، نقش حیاتی و مهمی رو در کارکرد سیستم ایمنی شما اجرا می کنه. پس، اگه به کمبود ویتامین D گرفتار هستین، بهتره واسه مصرف مکمل این ویتامین با دکتر مشورت کنین.

پیشگیری و درمان افسردگی پاییزی در طب سنتی

پاییز از دیدگاه حکمای طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است و به خاطر همین بروز بیماریا در این فصل زیاد میشه.

پرهیزات فصل پاییز

  • دوری از پرخوری
  • دوری از نوشیدن آب سرد و مایعات سرد
  • دوری از غذاهای شور، ترش و تند
  • بهتره که بدون این دست اون دست کردن پس از غذا و با شکم پر نخوابید
  • از مصرف زیاد میوه دوری کنین
  • دوری از خوردن گوشت نمک سود، سوسیس، کالباس
  • از گرمای وسط روز و هوای سرد بامداد دوری شه
  • از خوابیدن در مکان سرد یا خواب نیمروز دوری شه
  • در فصل پاییز ورزش در حد میونه روی انجام شه و باید از حرکات بدنی و ورزش زیاد دوری شه
  • از اضطراب، غم، خشم و افسردگی دوری شه
  • جماع باید در حد میونه روی انجام شه

از اونجا که فصل پاییز ایجاد کننده بروز مریضی افسردگی و اضطرابه در افراد مستعد رعایت پیشنهادای طب سنتی می تونه از بروز مریضی پیشگیری کنن.

پرهیزات در افراد مستعد به مریضی افسردگی و اضطراب

  • دوری از کم خوابی
  • دوری از گرسنگی و تشنگی
  • دوری از پرخوری و درهم خوری
  • دوری از غذاهای سرخ کردنی
  • دوری از گوشت گاو و گوساله، شترمرغ، ماهی بزرگ نمک سود، سیرابی، پاچه، پنیر کهنه، سوسیس و کالباس
  • دوری از کلم، گل کلم، بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی، قارچ، عدس، نخود سبز، لوبیا سبز، باقلی
  • دوری از غذاهای تند و شور و شوق
  • دوری از تره، سیر، پیاز، خردل
  • دوری از تموم میوه های ترش مانند لیمو، آب لیمو، آلو، انار ترش، پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، تمشک
  • دوری از رب، آبلیمو، آبغوره، لیمو عمانی
  • چای پر رنگ، قهوه، سس گوجه

.

منبع : coca.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *