افسردگی یا سرماخوردگی روانی!؟ | بیماری

: افسردگی یا سرماخوردگی روانی یکی از شایع ترین بیماریا در جوامع الان بشریه و مطمئنا جزء معدود بیماریایی حساب می شه که علل پدیدآورنده اون، اگه نگیم بیشمار اما بسیار زیاد و متنوعه.

: افسردگی یا سرماخوردگی روانی!؟

دلایل نشون میده که داروهای ضدافسردگی فقط روی ۳۰ درصد از افراد دپرس جواب میده که همون ۳۰ درصد هم معمولا نسبت به مصرف اون داروها معتاد می شن و بدتر از اون، اینکه عادی ترین داروهای شیمیای ضدافسردگی، تمایل به خودکشی رو در فرد زیاد می کنن و یا موجب مشکل جنین در زن باردار می شن.

درواقع این داروهای شیمیایی مثل غل و زنجیر می مانند که دست و پای خرگوش زندگی رو بسته و نزدیکه که به وسیله عقاب افسردگی شکار شه. پس منطق حکم می کنه که اول ریشه های درخت بی ثمر افسردگی رو شناسایی کنیم و بعد اونا رو با تیشه درایت و حکمت قطع کرده و از جا بکنیم.

 

 شایعترین علل دچار شدن به افسردگی توضیح داده می شه
۱- فقر مادی و الهی: دسته ای از ادما از نظر مادی فقیر و از دید الهی ثروتمندند، یه گروه دیگه برعکس و بعضی از هر دو جنبه فقیرند. پرواضحه که اگه دلیل افسردگی فقر مادی یا الهی باشه، مراجعه به روانپزشک و مصرف داروهای ضدافسردگی بی معنا و الکی س.

۲- زیاده روی و کوتاهی در رابطه جنسی سالم: در طب سنتی و اسلامی، میونه روی در رابطه جنسی یه اصل مهم و بی بدیله. باید دونست که از نظر طب سنتی و اسلامی، زیاده روی و کوتاهی در رابطه جنسی در درازمدت، موجبات افسردگی شخص رو جفت و جور می کنه. از این روست که در روایات معصومین علیهم السلام داشتن رابطه جنسی به صورت هفته ای یه مرتبه مستحب و بیشتر از یه بار در هر سه روز مکروه دونسته شده.

۳- تنوع رنگا: نبود توجه کافی به ایجاد تنوع رنگی در مبلمان شهری، وسایل نقلیه و پوشش شخصی از دیگر عللیه که آتیش سرد افسردگی رو در جامعه ایرونی شعله ورتر کرده. پس شایسته س که هر شهرداریا در زیباسازی اماکن عمومی از رنگای جور واجور تر و شادتری بهره ببرن و هم شرکتای خودروساز طلسم تولید خودروهای فقط مشکی یا سفید رو بشکنن و واسه جبران اشتباه خود در سالای گذشته (یعنی پر کردن جاده ها و خیابونا از خودروهای مشکی و سفید) دست کم به مدت چند سال متوالی فقط خودروهایی با رنگای خوشحال و جور واجور تحویل مشتریان بدن.

 

هم اینکه باید در نظر داشت که رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در بیشتر اوقات از پوشش و لباسی خوشحال بهره می جستند و همیشه تاکید داشتن که از رنگای تاریک و غمگین کمتر و از رنگای خوشحال بیشتر استفاده شه.

۴- مصرف هرروزه و زیادتر از اندازه شکر سفید، از دیگر دلایل گسترش افسردگیه. اما شکر سرخ، میوه جات شیرین و عسل همه ضدافسردگی هستن.

۵- ازدیاد خلط سودا:  از نظر طب سنتی- اسلامی دلیل اصلی ایجاد افسردگی، ازدیاد خلط سوداه که این خود می تونه بخاطر تنشای محیطی، اختلافات خانوادگی، مصرف غذاهای فرآوری شده و شامل نگهدارنده، تماس با مواد شیمیایی و مصرف زیاد غذاهای سودازا مثل عدس و ترشیجات باشه. پس طب سنتی- اسلامی به انجام حجامت و دوری از حضور در محیطای پرتنش و مصرف بیشتر غذاهای ضدسودا مثل عسل، خرما، انگور، انار شیرین تاکید می ورزد. علاوه بر این دل به طبیعت زدن و تماشای مناظر سبز و خرم به کاهش سودا کمک زیادی می کنه.

۶- کمبود ویتامین (ِD): می تونه منتهی به افسردگی شه اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید توجه داشت که مطمئن ترین راه واسه تامین ویتامین (D) مورد هم بدن اینه که اوایل یا اواخر هر روز پشت پاها و دستا رو به مدت بیست دقیقه در برابر آفتاب بذاریم. علاوه بر این میشه تخم مرغ رو به مدت بیست دقیقه در برابر آفتاب قرار داد و بعد پخته و خورد که در این صورت اندازه ویتامین (D) تخم مرغ دو برابر می شه.

 

 ۷- کمبود سروتونین: باید دونست که اندازه کافی سروتونین در بدن نقش بارزی در جلوگیر از دپرس شدن افراد بازی می کنه و کمبود اون منتهی به افسردگی، دلهره، سردردهای یه طرفه، مشکل در فشار خون و بی خوابی می شه. اینم بگیم که با مصرف غلات کامل، خام ،کیوی، آناناس، گیلاس و آلو اندازه سروتونین خون زیاد می شه ولی مصرف نوشیدنیای کافئین دار، آرد سفید و برنج سفید موجب کاهش سروتونین خون می شن.

۸- مشکل در کارکرد روده ها: علاوه بر یبوست که در طب سنتی از اون به ام الامراض یاد می شه و بعضی وقتا بچه ناخلفی چون افسردگی به دنیا می آورد؛ نباید از اهمیت میکروبای به درد بخور روده غافل گشت چون که میکروبای به درد بخور روده، هشتاد درصد از سروتونین بدن یه فرد سالم رو تولید می کنن و هم اینکه روده واسه جذب ویتامینای گروه B (که کمبود اونا دلیل مشکلات عصبی- روانی و افسردگی می شه) نیازمند داشتن میکروبای به درد بخور متعادلی (فلورطبیعی روده) هستش.

 

پس پیشنهاد می شه که از مصرف آنتی بیوتیک ها مگه در موارد ضرورت دوری شه و واسه بیشتر شدن میکروبای به درد بخور روده، باید بیشتر از قبل از اجناس پروبیوتیک، سرکه های خونگی طبیعی و بقیه غذاهای تخمیر شده یا ورآمده مثل نونای سنتی شامل خمیر ترش، استفاده کرد و هم اینکه باید انگلای احتمالی موجود در روده رو با جویدن هسته مرکبات و یا با خوردن هفت عدد خرما در صبح ناشتا برطرف کرد.

۹- بی تحرکی و ورزش نکردن: تحقیقات نشون دهنده اون هستش که ورزش و جنب و جوش کافی در رفع افسردگی موثرتر از مصر فداروهای ضدافسردگیه. واقعا با ورزش کردن یه جور ماده شیمیایی آرامبخش موسوم به اندروفین در بدن ترشح می شه که علاوه بر داشتن اثر ضددرد، نشاط آور هستش. علاوه بر ورزش، مصرف بعضی از گیاهان مثل فلفل تند، خندیدن و در برابر نور ملایم خورشید قرار گرفتن به افزایش تولید اندورفین کمک می کنه.

۱۰- کمبود اسیدهای چرب امگا ۳: سه نوع اسید چرب امگا ۳ هست که دو نوع از اون در ماهی قزل آلا وماهی آزاد به فور پیدا میشه و نوع دیگه از اسید چرب امگا ۳ به حد زیادی در جوونه گندم، بذر کتون، سویا، گردو، بادام، تخم ریحان، کاهو و… هست.

۱۱- کمبود اسید فولیک: واسه تامین اسید فولیک لازم بدن، باید ذرت، فلفل، لوبیا قرمز، سبزیجاتی مثل اسفناج، شکلای جور واجور کلم، کاهو و نعناع رو در برنامه هفتگی مصرفی خود قرار داد.

۱۲- کمبود روی: کمبود روی در بدن می تونه افسردگی رو در فرد شدید شدن کنه. پس مصرف بیشتر غذاهای شامل روی مثل تنقلات خام و غلات کامل پیشنهاد می شه.

۱۳- کمبود تستسترون: کمتر از حد طبیعی ترشح شدن هورمون تستسترون هم در مردان و هم در زنان می تونه منتهی به افسردگی و اضطراب شه. حالا خوبیش اینه میشه با مصرف بیشتر بعضی مواد غذایی مثل عسل، سیر (خصوصا خام)، تخم مرغ، گوشت قرمز، بادام، انگور قرمز و انار ترشح تستسترون رو در بدن بالا برد. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید دونست که اندازه ترشح هورمون تستسترون با مقدار ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) رابطه عکس و با ورزش کردن رابطه مستقیم داره.

 

پس هرچه بیشتر از استرس و عصبانیت دوری کنیم و بیشتر ورزش کنیم، به تولید بیشتر هورمون تستسترون کمک کردیم. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید توجه داشت که یه جور افسردگی در اثر کمبود استروژن در زنان ایجاد می شه که زنان واسه رفع اون باید یه قاشق چایخوری پودر رازیانه به صورت یه روز در میان به غذای خود اضافه کنن و یه شب در میان، نصف قاشق چایخوری پودر گل بابونه، دم کرده و بخورن.

 

 

 

گذشته

در این جا لازم می دونم که راهکارهای طب سنتی و طب اسلامی رو واسه پیشگیری و درمان افسردگی بگم.

۱- عادت به نوشیدن دمنوش افتیمون و زغفران تاثیر خیلی عجیبی در درمان افسردگی داره.

۲- پیشنهاد می شه که به ازای هر نفر، از گل گاوزبان، پودر سنبل الطیب و پودر لیمو، هر کدوم نصف قاشق چایخوری مخلوط و بعد دم شه. اینجور دمنوشی بسیار نشاط آور و انرژی زا هستش.

۳- کسائی که از افسردگی رنج می برن، بهتره تا حصول بهبودی، هر شب نصف لیوان عرق بهارنارنج یا نصف قاشق چایخوری پودر بهارنارنج تو یه استکان آب، دم کرده و بخورن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین میشه از مربای بهارنارنج در وعده شام تناول کرد.

۴- روایات اسلامی و تحقیقات جدید نشون دهنده اون هستش که بوییدن گل نرگس و یا عطر نرگس تاثیری اعجاب انگیز در جلوگیری از دچار شدن به افسردگی داره. پس پیشنهاد می شه که دست کم سالی یه مرتبه گل نرگس رو بو کرده یا عطر طبیعی اون مصرف شه.

۵- در احادیث از انگور مشکی و مویز به عنوان غذا و دارویی ضدافسردگی و ضدغم یاد شده.

۶- مصرف گلاب خالص به عنوان عطر، تاثیر زیادی در کاهش افسردگی داره.

۷- بعضی وقتا افسردگی ریشه در ضایع کردن حقوق بقیه و ظلم به دور و بریا داره که در این صورت هیچکدام از راهکارهای اشاره شده یا روشای درمانی روانپزشکان کارگر نیس. واقعا این نوع افسردگی، درمانی بجز جبران حقوق از دست رفته بقیه نداره.

در آخر تاکید می کنم که یکی از دلیلای دیگه افسردگی یا همون سرماخوردگی روانی، سردی روابط در میان آشنایان، خونواده و دوستانه. دلایل نشون میده که افراد مقید به داشتن روابط نزدیک و دوستانه با خویشون و دوستان، از نشاط بیشتری بهره مند بوده و کمتر دچار افسردگی می شن.

ماهنامه دنیای سلامت
فرجاد عباسی –کارشناس ارشد طب سنتی- اسلامی – محقق و مدرس طب سنتی- اسلامی و عضو انجمن حجامت ایران

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *