افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد اول) | طب اسلامی

(پیشنهاد اول)


بعضی افراد در وقت سحر زیاد میل به خوردن ندارن و یا می ترسن که خواب بمونن شام و افطار رو مفصل تر می خورن. به هر حال شما حق انتخاب دارین.


واسه تنظیم یه برنامه غذایی واسه افراد جور واجور باید شاخصهای مختلفی چون قد، وزن، سن، جنس، اندازه فعالیت بدنی و چیزای مورد علاقه هر فرد به غذاهای جور واجور و یا بهتره بگیم عادات غذایی جور واجور رو مورد توجه داشت؛ پس طبیعیه که اگه ما بخوایم طبق همه این پارامترهای گفته شده رژیمی رو تنظیم کنیم، کاری سخت هستش.

 

به صورت میانگین در طول ماه مبارک یه فردی که نه اضافه وزن داره و نه کمبود وزن، باید حدوداً ۱۸۰۰ کیلوکالری در روز دریافت کنه. البته این مقدار در آقایون کمی بیشتر و در خانوما کمی کمتره (مثلاً خانوما ۱۶۰۰ و آقایون ۲۰۰۰).

واسه دریافت ۱۸۰۰ کیلوکالری باید چیزی در حدود ۸ واحد نشاسته، ۴ واحد سبزی، ۳ واحد میوه، ۳ واحد شیر، ۶ واحد گوشت و ۶ واحد چربی دریافت شه.

البته بازم یادآور میشم که این برنامه فقط واسه ماه مبارکه و واسه یه برنامه همیشگی هر فرد باید با در نظر گرفتن شرایط خودش که در اول متن ذکر شد، برنامه منظمی داشته باشه.

حال، پیشنهاد امروز ما:

به نظر من افطار مانند صبحونه، سحری مانند نهار و شام هم در جای خودش باید خورده شه تا انرژی فرد در طول روز تأمین شه. ولی از اون جایی که معمولاً بعضی افراد در وقت سحر زیاد میل به خوردن ندارن و یا می ترسن که خواب بمونن شام و افطار رو مفصل تر می خورن. به هر حال شما حق انتخاب دارین و می تونین زمان خوردن این مواد رو خودتون مشخص کنین.

واسه دریافت ۱۸۰۰ کیلوکالری باید چیزی در حدود ۸ واحد نشاسته، ۴ واحد سبزی، ۳ واحد میوه، ۳ واحد شیر، ۶ واحد گوشت و ۶ واحد چربی دریافت شه

خوردن سحری باعث می شه فرد در طول روز احساس خستگی و ضعف کمتری داشته باشه و از طرفی سوخت و ساز بدن در طول روز زیاد شه.

افطار: یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۲ عدد خرما + ۳ برش نون سنگک (هر برش حدود ۳۰ گرم که به اندازه یه دست بدون انگشتان هستش) + ۲ قاشق مرباخوری شیره انگور + یه لیوان شیر کم چرب ولرم.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت ۲۱:۳۰

شام: پلو خورش کرفس (شامل ۱۱ قاشق سر صاف پلوی کم روغن + خورش شامل ۴ تیکه گوشت + یه لیوان کرفس و سبزی موجود در اون که با روغن خیلی کم آماده شده) + سالاد شیرازی جفت و جور شده با گوجه فرنگی، خیار، پیاز، به اندازه یه لیوان با آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه لیوان ماست کم چرب.

موقع خواب: ۲ عدد میوه (مثلاً شلیل و زردآلو).

سحری: یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۱ عدد خرما + ۳ برش نون سنگک + ۳۰ گرم پنیر (به اندازه یه قوطی کبریت) + ۲ عدد گوجه فرنگی + ۲ عدد مغز گردوی کامل + ۲ عدد میوه مانند سیب و هلو.

این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره البته به شرطی که در جفت و جور غذاها از روغن کمی استفاده شه. آقایون می تونن کمی بیشتر از اونو مصرف کنن.

واسه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کالری و واحدهای جور واجور غذایی اینجا رو کلیک کنین.

در آخر اینکه باید حدود ۸ – ۶ لیوان آب و مایعات در فاصله وقتی افطار تا سحر خورده شه.

تا فردا با یه پیشنهاد تازه.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *