افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد دهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد دهم)

دلمه برگ مو یکی از غذاهای بسیار مقوی و مغذیه که مانند گذشته بر سر سفره ها دیده نمی شه. شاید جفت و جور اون به نظر کار سخت و وقت گیری باشه اما به امتیازات خوبی که واسه سلامتی داره، می ارزه.

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم

پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم

پیشنهاد هشتم

پیشنهاد نهم

آماده کردن خیلی از غذاها ممکنه در نظر اول سخت باشه، اما اگه تصمیم داشته باشین تا با یه برنامه غذایی درست پیش برید، بعد از یه مدت متوجه میشین که چقدر روحیه خودتون و افراد خونواده تون تغییر کرده، علاوه بر این، پختن غذاهای جور واجور و سالم موجب می شه که کم کم میل آدما به غذاهای بیرون و فست فودها کم شه و شما پس از مدت کوتاهی متوجه میشین که چقدر از هزینه های زندگی تون کم شده و چه قدر احساس سلامت و نشاط بیشتری می کنین. واقعاً اگه کمی وقت بذارین و البته از تموم اعضای خونواده هم کمک بگیرین تا غذای سالم، تازه و خوش مزه ای رو جفت و جور کنین دیگه میلی باقی می مونه تا از غذاهای گران و پر از چربی و کالری رستورانا یا پیتزافروشیا استفاده کنین؟ البته من با مصرف هر چند وقت یه بار اونا مخالف نیستم اما نباید مصرف اونا به بیشتر از ۲ تا ۳ بار در ماه برسه.

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + به اندازه یه لیوان سوپ هویج و زنجبیل.

توضیحات:

سوپ هویج و زنجبیل خیلی سریع آماده می شه. روش درست کردن اونو اینجا ببینین. وجود زنجبیل در این سوپ واسه فرد روزه دار خیلی خوبه؛ چون که زنجبیل گرم و به قول قدیمیا روزه سرده. زنجبیل واسه آدمایی که بعد از افطار دچار سردرد می شن هم بسیار مناسبه. البته خواص زنجبیل اون قدر زیاده که نمیشه به همه اونا در این مطلب اشاره کرد، اما با کلیک روی لینک اون می تونین خیلی از خواص اونو بخونین. از طرفی وجود هویج پخته هم، اندازه آنتی اکسیدان این غذا رو بسیار بالا برده.

 

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت ۲۱:۱۰

شام:

۴ عدد دلمه برگ مو + ۳ کف دست نون + یه لیوان دوغ.

توضیحات:

دلمه برگ مو یکی از غذاهای بسیار مقوی و مغذیه که مانند گذشته بر سر سفره ها دیده نمی شه. شاید جفت و جور اون به نظر کار سخت و وقت گیری باشه اما به امتیازات خوبی که واسه سلامتی داره، می ارزه. این غذا ترکیب خوبی از مواد غذایی متنوعه که هر کدوم خواص به درد بخور خود رو دارن. اگه در منزل برگ مو ندارین می تونین از بادمجان دلمه ای یا فلفل دلمه ای استفاده کنین. اگه از یکی از این دو واسه جفت و جور دلمه استفاده کردین به جای ۴ عدد، ۲ عدد بخورین.

 

قبل خواب:

شیر انبه یه لیوان.

توضیحات:

واسه جفت و جور شیر انبه، نصف یه انبه رو با سه چهارم لیوان شیر درون مخلوط کن ریخته، خوب مخلوط کنین. احتیاجی به شکر نیس. اگه تمایل داشتین که اونو شیرین تر بخورین درون اون یه قاشق مرباخوری عسل بریزین.

پختن غذاهای جور واجور و سالم موجب می شه که کم کم میل آدما به غذاهای بیرون و فست فودها کم شه و شما پس از مدت کوتاهی متوجه میشین که چقدر از هزینه های زندگی تون کم شده و چه قدر احساس سلامت و نشاط بیشتری می کنین

سحری:

آلبالوپلو با گوشت چرخ کرده ( ۱۰ قاشق سر صاف آلبالو پلو با کوفته های کوچیک حدود ۵ تا ۶ عدد) + سالاد به اندازه یه لیوان با آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه کاسه ماست به اندازه نصف لیوان.

توضیحات:

 آلبالو پلو به دلیل وجود آلبالو غذای خوش رنگ، خوش مزه و پرخاصیتیه، حتماً اونو جفت و جور کنین.

 

چند نکته:

۱- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین. معمولا باید وزن افراد چاق در این ماه مبارک کم بشه. اگه متوجه زیاد شدن وزن شدید، غذای تون رو کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *