افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد دوم) | طب اسلامی

(پیشنهاد دوم)


برنامه امروز واسه کسائی مناسب تره که دوست دارن سحری مفصل تری داشته باشن.


امروز کمی برنامه رو تغییر می دیم. یعنی شام رو سبک تر و سحری رو مانند ناهار در نظر می گیریم. با ما همراه باشین…

حال، پیشنهاد امروز ما:

 

افطار:

یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۲ عدد خرما + یه کاسه شله زرد کم شیرین (به اندازه سه چهارم لیوان) + یه فنجون شیر کم چرب.

توضیحات:

۱- این که همیشه بر مصرف شیر کم چرب پیشنهاد می شه سه دلیل مهم داره؛ یکی این که کم چرب بودن باعث جذب بیشتر کلسیم شیر می شه و دیگه این که چربی کمتر برابره با کالری کمتر و دلیل سوم این که چربی شیر از نوع چربی اشباع است و این واسه افراد گرفتار به چربی خون بالا و ناراحتیای قلبی مناسب نیس.

۲- شله زرد رو خودتون در منزل جفت و جور کنین تا هم از سلامت و بهداشت اون اطمینان داشته باشین و هم این که روی مواد اولیه اون کنترل داشته باشین. تلاش کنین اونو خیلی شیرین نکنین. اول شاید خیلی از مزه اون خوش تون نیاد اما ذائقه رو میشه کم کم عوض کرد.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت ۲۱:۳۰

شام:

۳ کف دست نون + یه برش کوکو سبزی به اندازه ۱۰ در ۱۰ سانتی متری + سالاد کاهو به اندازه یه لیوان با آب لیمو و یه قاشق مرباخوری روغن زیتون + به اندازه نصف لیوان ماست کم چرب.

توضیحات:

۱- نونای سبوس دار همیشه در اولویت هستن. سبوس علاوه بر همه فواید دیگری که داره واسه پیشگیری از یبوست که یکی از مشکلات بعضی افراد در این ماهه، خوبه. اگه از نونای سنتی استفاده می کنین نون سنگک بر دیگه نونا برتری داره. اگه از نونای حجیم و نیمه حجیم بسته بندی شده استفاده می کنین نونای جو و نونای سبوس دار مناسب هستن.

نکته دیگری که در مورد نونا باید یادآور شوم اینه که منظور از کف دست، کف دست بدون انگشتانه. اگه ترازو دارین می تونین ۳۰ گرم از نون رو بکشین. در واقع هر واحد نون یه کف دست نون سنگک، یا ۳۰ گرم نانه. اگه از نون لواش استفاده می کنین می تونین اونو ۴ برابر کنین. یعنی به جای یه کف دست نون سنگک، ۴ کف دست نون لواش مصرف کنین.

۲- کوکو سبزی رو با روغن کمی، تفت کنین. اگه شعله گاز رو کم کنین احتیاجی به روغن زیاد ندارین.

۳- سالاد و سبزیای برنامه غذایی رو حتماً رعایت کنین تا هم ویتامینا و املاح مورد نیازتون تأمین شه و هم از یبوست و دیگه مشکلات روده ای در امان باشین. اگه سبزیجات و میوه های رژیم رو از قلم نندازین همیشه پوست و مویی سرحال و سالم دارین و زودتر احساس سیری می کنین.

۴- ماست دارای فواید زیادیه که با کلیک روی اینجا می تونین خواص اونو ببینین، اما نکته ای که باید یادآور شوم اینه که اونو هم حتماً در برنامه غذایی تون داشته باشین. خیلیا فکر می کنن فقط غذای اصلی رژیمه که مهمه، اما در واقع غذای اصلی بیشتر حکم تأمین کالری و سیری روانی فرد رو داره و اون چه مهم تره میوه ها و سبزیا و لبنیات برنامه غذایی هستش.

ماست سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه، مخصوصاً اگه از نوع پروبیوتیکا باشه. با تقویت سیستم ایمنی بدن، کمتر مریض میشیم و در نتیجه بهتر می تونیم از فواید الهی این ماه پر برکت بهره ببریم.

موقع خواب:

۲ واحد میوه (مثلاً ۲ عدد آلو مشکی یا آلو زرد و یه عدد سیب).

سحری:

یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۱ عدد خرما + لوبیا پلو ( ۱۴ قاشق سرصاف لوبیاپلو با ۴ قاشق غذاخوری سرصاف گوشت چرخ کرده کم چرب) + یه پیش دستی سبزی خوردن + به اندازه نصف لیوان ماست کم چرب + نصف لیوان طالبی پوره شده بدون شکر.

توضیحات:

۱- بهتره گوشت رو خودتون در منزل چرخ کنین؛ هم بهداشتی تره و هم کیفیت بهتری داره. اگه عادت دارین لوبیا پلو رو با گوشت تیکه شده طبخ کنین، به جای چهار قاشق سرصاف گوشت چرخ کرده می تونین چهار تیکه گوشت قطعه شده مصرف کنین.

۲- نوشیدن آب زیاد به تنهایی باعث کاهش تشنگی در طول روز نمی شه. آّب رو باید به وسیله یه ماده ای در بدن نگه داشت تا کم کم رها شه و ما کمتر احساس تشنگی کنیم. این ماده فیبره. طالبی پوره شده یا همون آب طالبی این خاصیت رو داره؛ چون که هم آب داره و هم فیبر.

سالاد و سبزیای برنامه غذایی رو حتماً رعایت کنین تا هم ویتامینا

و املاح مورد نیازتون تأمین شه و هم از یبوست و دیگر مشکلات روده ای

در امان باشین

چند نکته:

* این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره؛ البته به شرطی که در جفت و جور غذاها از روغن کمی استفاده شه. آقایون می تونن کمی بیشتر از اونو مصرف کنن.

* اگه در طول روز فعالیت زیادی دارین می تونین میوه بیشتری مصرف کنین.

* واسه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کالری و واحدهای جور واجور غذایی اینجا رو کلیک کنین.

* در آخر اینکه باید حدود ۸ – ۶ لیوان آب و مایعات در فاصله وقتی افطار تا سحر خورده شه.

تا فردا و یه پیشنهاد تازه، التماس دعا.

مریم مرادیان نیری


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *