افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد سوم) | طب اسلامی

(پیشنهاد سوم)


هر چی غذاهای تون رو با روغن کمتری جفت و جور کنین هم کمتر تشنه میشین و هم کالری کمتری به بدن تون

وارد کردین.


پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد امروز ما:

 

افطار:

یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۲ عدد خرما + یه کاسه حلیم (به اندازه سه چهارم لیوان) + یه فنجون شیر کم چرب + یه قاشق غذاخوری حلوا.

توضیحات:

حلیم رو خودتون در منزل جفت و جور کنین. این طوری کنترل بیشتری بر مواد اولیه اون دارین. حلیمای آماده معمولاً چربی خیلی بالایی دارن چون از گوشتای چرب و روغن زیاد واسه آماده سازی اون استفاده می کنن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین ممکنه حلیمای بیرون به جای گندم کامل بیشتر از مخلوط گندم و آرد سفید گندم استفاده کنن که زودتر و راحت تر آماده شه و خوب شک نداشته باشینً این حلیم خاصیت حلیمی که با گندم کامل جفت و جور شده باشه رو نداره.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت ۲۱:۳۰

شام:

سبزی پلو با ماهی (۱۲ قاشق سبزی پلو با یه تیکه ماهی به اندازه کف دست) + سالاد شامل ۱ لیوان سبزیجات خردشده مثل کاهو، گوجه، خیار، هویج و … با آب لیمو و دو قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

۱- تلاش کنین ماهی رو به صورت تازه بخرین و به صورت کبابی یا آب پز آماده کنین. چیزی که مسلمه هر غذایی وقتی سرخ می شه معمولاً به نظر بیشتر افراد خوش مزه تر می شه اما ما باید علاوه بر طعم غذا به سلامت اونم اهمیت بدیم. ماهی آب پز شده اگه با روش مناسبی جفت و جور شه هم بسیار لذیذه و هم اسیدهای چرب امگا ۳ اون بیشتر حفظ می شه. آماده سازی ماهی با این روش فواید دیگری هم داره؛ چربی اون کمتر و در نتیجه کالری کمتری وارد بدن می شه و فایده دیگه اون که در ماه مبارک رمضان بسیار مهمن اینه که در مقایسه با ماهی سرخ شده خیلی کمتر احساس تشنگی می کنین.

۲- بهتره در این وعده غذایی ماست یا دوغ نخورین. به قول قدیمیا روزه سرده، ماهی هم طبع سردی داره و ماست و دوغ هم همین طور و ممکنه شما احساس بیحالی و بی حالی کنین. همراه این غذا سالاد کافیه. البته من پیشنهاد می کنم کمی دارچین هم به ماهی تون اضافه کنین.

موقع خواب:

سه چهارم لیوان شیرموز خونگی بدون شکر.

توضیحات:

شیرموز معمولاً شیرین می شه اما اگه خواستین کمی شیرین تر شه به اون یه قاشق مرباخوری عسل اضافه کنین. موز و عسل گرم هستن و واسه شما که شام، ماهی میل کردین بسیار مناسبه.

علاوه بر این، موز و شیر هر دو به آرامش و خواب راحت شما کمک می کنن.

بسته به عادت غذایی تون می تونین جای سحری و شام رو با هم عوض کنین

سحری:

یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۱ عدد خرما + ۲ کف دست نون + خوراک لوبیا چیتی (به اندازه یه لیوان لوبیا چیتی پخته شده که با پیاز داغ کم روغن و ۱۰۰ گرم قارچ و کمی رب و یه قاشق مرباخوری روغن زیتون جفت و جور شده) + یه پیش دستی سبزی خوردن + به اندازه نصف لیوان ماست کم چرب + دو عدد میوه مثل هلو و سیب.

توضیحات:

۱- هلو و سیب هر دو از میوه هایی هستن که به دلیل فیبر بالایی که دارن واسه رفع تشنگی در طول روز به درد بخور هستن.

۲- مصرف حبوبات به کاهش یبوست که یه مشکل شایع در ایام روزه داری است کمک بسیار زیادی می کنه.

۳- هر چی غذاهای تون رو با روغن کمتری جفت و جور کنین هم کمتر تشنه میشین و هم کالری کمتری به بدن تون وارد کردین.

نکات:

* این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره؛ البته به شرطی که در جفت و جور غذاها از روغن کمی استفاده شه. * آقایون می تونن کمی بیشتر از اونو مصرف کنن.

* اگه در طول روز فعالیت زیادی دارین می تونین میوه بیشتری مصرف کنین.

* واسه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کالری و واحدهای جور واجور غذایی اینجا رو کلیک کنین.

*  بسته به عادت غذایی تون می تونین جای سحری و شام رو با هم عوض کنین.

* در آخر اینکه باید حدود ۸ – ۶ لیوان آب و مایعات در فاصله وقتی افطار تا سحر خورده شه. یه گزینه خوب شربت خاکشیره که با شکر خیلی کم آماده شده.

تا شنبه و یه پیشنهاد تازه التماس دعا.

مریم مرادیان نیری


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *