افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد سیزدهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد سیزدهم)

کلا یادتون باشه که در وعده سحری بادمجان نخورین؛ به مقدار کم در خورش اشکالی نداره اما اگه به مقدار زیادی خورده شه موجب تشنه شدن شما می شه.

                                                   پیشنهاد اول                                پیشنهاد دوم 

                                                   پیشنهاد سوم                             پیشنهاد چهارم

                                                   پیشنهاد پنجم                             پیشنهاد ششم

                                                   پیشنهاد هفتم                            پیشنهاد هشتم

                                                   پیشنهاد نهم                               پیشنهاد دهم

                                                   پیشنهاد یازدهم                         پیشنهاد دوازدهم

 

ولادت امام حسن مجتبی (ع) رو به همتون روزه داران شادباش عرض می کنم. معمولاً شبا و روزای ولادت کمی برنامه غذایی آدما به هم می ریزه، خیلی هم مهم نیس؛ هر چند وقت یه بار تنوع لازمه، اما مراقب باشین زیاده روی نکنین.

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + یه کاسه شله زرد به اندازه نصف یه لیوان + نصف لیوان شیر کم چرب.

توضیحات:

واسه جفت و جور شله زرد اول یه پیمانه برنج که از شب قبل خیس شده رو همراه با ۱۰ پیمانه آب و کمی روغن به مدت دو الی سه ساعت می ذاریم تا بپزه طوری که به طور کاملً له شه. بعد ۲ پیمانه شکر به اون اضافه کرده به مدت ۴۵ دقیقه می ذاریم تا آروم بجوشه. بعد یه چهارم پیمانه گلاب و مقداری زعفران و خلال بادام رو اضافه کرده به مدت ۱۵ دقیقه درب قابلمه رو می ذاریم تا دم بکشه. تا گرمه در ظرف می کشیم بعد موقعی که خنک شد روی اونو تزیین می کنیم.

 

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت ۲۱:۱۰

شام:

۳ کف دست نون + کشک بادمجان به اندازه نصف لیوان + به اندازه یه لیوان سبزی خوردن + یه کاسه ماست کم چرب به اندازه نصف لیوان.

توضیحات:

۱-کشک بادمجان رو به صورت کبابی جفت و جور کنین. به این صورت که به جای سرخ کردن بادمجان، اونا رو کبابی کنین تا هم کم کالری تر باشه و هم این که چربی کمتر اون باعث کمتر تشنه شدن شما شه. روش جفت و جور اونو می تونین اینجا ببینین. فقط در ماه مبارک رمضان بهتره که از سیر اون، بیخیال شین.

۲-کلا یادتون باشه که در وعده سحری بادمجان نخورین؛ به مقدار کم در خورش اشکالی نداره اما اگه به مقدار زیادی خورده شه موجب تشنه شدن شما می شه.

 

قبل خواب:

دو واحد میوه مثلاً یه عدد سیب و نصف لیوان انگور.

کشک بادمجان رو به صورت کبابی جفت و جور کنین. به این صورت که به جای سرخ کردن بادمجان، اونا رو کبابی کنین تا هم کم کالری تر باشه و هم این که چربی کمتر اون، باعث کمتر تشنه شدن شما شه

سحری:

لوبیا چشم بلبلی پلو ( ۱۲ قاشق سر صاف لوبیا چشم بلبلی پلوی کم روغن + نصف یه ران کامل مرغ) + سالاد جفت و جور شده از سبزیجات مختلفی مثل کاهو، کلم، هویج، گوجه فرنگی و خیار همراه با آب لیمو و دو قاشق مرباخوری روغن زیتون به اندازه یه لیوان + یه برش طالبی.

توضیحات:

این پلو رو هم به صورت کته آماده کنین. اول لوبیا چشم بلبلی رو خیس کنین و بعد از ۲ ساعت آب اونو دور بریزین و بعد با کمی آب و نمک بذارین بپزه. وقتی پخته شد برنج تون که از قبل یه ساعت خیس خورده رو با کمی نمک و روغن و شید درون قابلمه بریزین. اندازه آب رو طوری تنظیم کنین که نیاز به دور ریختن نباشه. وقتی آب اون تموم شد، برنج رو دم کنین.

هنگام کشیدن غذا، مرغی رو که با نمک و فلفل و زردچوبه پخته اید روی اون ریش ریش کنین.

این غذا به دلیل داشتن فیبر غذایی هم به جلوگیری از یبوست کمک می کنه، هم به خلاص شدن آهسته آب در طول روز کمک می کنه.

 

چند نکته:

۱- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *