افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد شانزدهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد شانزدهم)

امروز افطاری یه نوع دسر داریم. حلیم بادمجان، غذاییه که می تونین در وعده شام بخورین و قورمه سبزی واسه سحری.

پیشنهاد اول                               پیشنهاد دوم                                 پیشنهاد سوم                             پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم                           پیشنهاد ششم                             پیشنهاد هفتم                            پیشنهاد هشتم

پیشنهاد نهم                             پیشنهاد دهم                                پیشنهاد یازدهم                      پیشنهاد دوازدهم

                     پیشنهاد سیزدهم                         پیشنهاد چهاردهم                             پیشنهاد پانزدهم

 

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + یه کاسه (به اندازه نصف لیوان) از دسری که در ادامه روش جفت و جور اونو ذکر می کنم.

توضیحات:

واسه جفت و جور این دسر، اول حدود یه لیوان شیر رو با یه عدد تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری آرد برنج و یه قاشق و نیم شکر خوب مخلوط کرده و بعد اونو روی شعله بذارین و همیشه هم بزنین تا شروع به بسته شدن کنه. وقتی حالت فرنی به خودش گرفت کمی زعفران و گلاب رو به اون اضافه کنین و بعد از یکی دو دقیقه زیر شعله رو خاموش کنین. این دسر هم مغذیه و هم خوش مزه و هم خیلی سریع آماده می شه.

 

شام:

۳ کف دست نون، ً نون سنگک + حلیم بادمجان بدون گوشت به اندازه نصف لیوان + یه پیش دستی سبزی خوردن + یه کاسه ماست کم چرب به اندازه نصف لیوان.

توضیحات:

۱- حلیم بادمجان رو این جور آماده کنین: اول تو یه ظرف مقداری عدس رو با کمی آب و نمک بذارین بپزه. مقدار آب به شکلی باشه که با پختن عدس مقدار خیلی کمی از اون، بمونه؛ مثلاً حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری. در ظرف دیگه بادمجان رو با شعله کم و کمی روغن مخصوص سرخ کردنی، سرخ کنین. اگه بادمجانا رو بعد از شسته شدن در مقداری آب نمک بذارین و بعد از بیرون آوردن، اونا رو خوب فشار بدین هم تلخی اون گرفته می شه و خوش مزه می شه و هم روغن کمتری هنگام سرخ کردن به خود میگیره. وقتی بادمجانا سرخ شد، اونو در سبدی بذارین تا روغنش خوب گرفته شه. بعد اونو با عدس پخته شده خوب مخلوط کرده و با پیاز داغ و نعنا داغ کم روغن و گردو بخورین. می تونین اونو با کشک هم تزئین کنین.

جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های

خوبی هستن

۲- حلیم بادمجان رو با روشای مختلفی درست می کنن و بیشتر مرسومه که در اون گوشت یا مرغ می ریزن؛ اما با این روش خیلی سریع آماده می شه و طعم بسیار خوبی هم داره. بهتره مقدار بادمجان و عدس مساوی باشه. این غذا به دلیل داشتن عدس، دارای آهن خوبی هستش، واسه جذب بیشتر آهن با این غذا، کمی آب لیموی تازه بخورین و چون آهن اون گیاهیه بهتره تا یه ساعت بعد از صرف این غذا چای بخورین یا دست کم چای خیلی کم رنگ بخورین.

 

قبل خواب:

(البته امشب شب قدره و معمولاً افراد بیدار هستن.)

یه برش خربزه به اندازه یه لیوان.

سحری: 

یه فنجون آب جوش یا چای کم رنگ با ۱ عدد خرما + پلو خورش قورمه سبزی (حدود ۱۰ قاشق غذاخوری سر صاف پلوی کم روغن با ۳ تا ۴ تیکه گوشت خورشتی و حدود ۴ تا ۵ قاشق از سبزی و مخلفات خورش) + یه لیوان سالاد مخلوط کاهو و گوجه فرنگی و خیار با آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

واسه مطالعه دستور پخت قورمه سبزی اینجا رو کلیک کنین. سبزی خورش رو خیلی سرخ نکنین (البته به نظر بعضی افراد، هر چی سبزی خورش بیشتر سرخ شه، خورش خوش مزه تر می شه اما به هر حال حیفه هم اینکه غذایی با این تنوع مواد غذایی با روشای پخت ناجور، کم خاصیت و چه بسا مضر واسه سلامت شه)، کمی تفت دادن اون کمک می کنه تا عطر و طعم سبزی بیشتر حفظ شه. هر چی چربی غذا کمتر باشه کمتر احساس تشنگی می کنین.

 

چند نکته:

۱- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *