افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد ششم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد ششم)

گوجه فرنگی از اون دسته سبزیجاته که وقتی پخته می شه، خواص آنتی اکسیدانی اون بالاتر میره؛ پس املت گوجه فرنگی یه غذای پر از آنتی اکسیدان و مواد مغذیه.

 

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم

 

 

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + یه لیوان شیر کم چرب + ۲ کف دست نون + ۲ قاشق غذاخوری مخلوط خامه و عسل + یه عدد بامیه کوچیک یا نصف زولبیا.

توضیحات:

۱- منظور از مخلوط خامه و عسل، خامه عسلای موجود در بازار نیس، بلکه شما خودتون در منزل مقداری خامه رو با کمی عسل طبیعی مخلوط کنین و بخورین. البته خامه دارای چربی زیادیه و مصرف اون هر چند وقت یه بار واسه تنوع خوبه اما نباید در برنامه هر روزه ما وجود داشته باشه.

۲- زولبیا و بامیه در کل جزء خوراکیایی هستن که باید کمتر مصرف شن. متأسفانه بعضی افراد، این شیرینی رو هر روز بر سر سفره افطار خود می یارن که کار درستی نیس. به نظر من مصرف ۴ تا ۵ عدد اون در کل ماه مبارک کافیه؛ اونم در مهمانیا! پس اصلاً احتیاجی نیس اونو بخرین. واسه اطلاعات بیشتر مطلب «زولبیا و بامیه؛ دوست یا دشمن» رو بخونین.

پلو رو حتماً به صورت کته بپزید. آبکش کردن برنج باعث به هدر رفتن ویتامینای محلول در آب اون می شه

شام:

۲ کف دست نون + املت به اندازه مخلوط ۲ عدد گوجه فرنگی، ۱ عدد تخم مرغ، ۵ تا ۶ عدد قارچ و کمی پیاز داغ کم روغن + یه کاسه ماست به اندازه نصف لیوان.

توضیحات:

گوجه فرنگی از اون دسته سبزیجاته که وقتی پخته می شه، خواص آنتی اکسیدانی اون بالاتر میره؛ پس املت گوجه فرنگی یه غذای پر از آنتی اکسیدان و مواد مغذیه. امروز که افطار، زولبیا بامیه و خامه خوردین بهتره که شامی سبک تر و مغذی تر داشته باشین که املت، بسیار گزینه خوبیه، فقط مراقب روغن غذای تون باشین و گوجه فرنگیا رو خیلی کم تفت بدین.

 

قبل خواب:

۲ عدد میوه مثل سیب و هلو.

سحری:

پلو خورش قیمه (حدود ۱۰ قاشق غذاخوری سر صاف پلو با خورش کم روغن شامل ۴ تیکه گوشت خورش به همراه ۴ تا ۵ عدد خلال سیب زمینی و مقداری لپه) + سالاد به اندازه مخلوط یه لیوان از سبزیجات جور واجور با آب غوره یا آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه لیوان دوغ خونگی کم نمک.

توضیحات:

۱- در خورش قیمه حتماً کمی دارچین بریزین. دارچین علاوه بر این که طعم بسیار خوبی به غذا میده، فواید بسیار زیادی هم داره.

۲- اگه بتونین خودتون در منزل دوغ رو آماده کنین، خیلی بهتره. این طوری بر اندازه نمک اون کنترل بیشتری دارین. به هر حال بهتره دوغ تون نمک کمی داشته باشه تا کمتر تشنه شید. به جز نمک می تونین از سبزیجات خشک و معطر هم در اون استفاده کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه هم می خواین از بیرون دوغ جفت و جور کنین از دوغای پاستوریزه استفاده کنین و اگه به نظرتون خیلی غلیظ بود با کمی آب، اونو رقیق کنین.

۳- پلو رو حتماً به صورت کته بپزید. آبکش کردن برنج باعث به هدر رفتن ویتامینای محلول در آب اون می شه. بعضی افراد فکر می کنن اگه برنج رو آبکش کنن وزن شون کمتر اضافه می شه اگه آبکش یا کته کردن برنج نیس که موجب زیاد شدن وزن می شه بلکه مصرف زیاد اون و هم اینکه مقدار روغن موجود در اون هستش که موجب زیاد شدن وزن می شه.

 

چند نکته:

۱- این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۲- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. توجه داشته باشه که از خوردن چای پُررنگ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب (به دلیل مدر بودن) از بدن می شن، (به خصوص در سحری) دوری کنین.

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *