افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد نهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد نهم)

در بیشتر مهمانیا معمولاً به همراه نوشابه، دوغ هم بر سر سفره آورده می شه. شما همیشه سالم ترین گزینه رو انتخاب کنین اگه دوغ هم نبود، یادتون باشه که بهترین نوشیدنی، آبه.

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم

پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم

پیشنهاد هشتم

 

بیشتر آدما به دلایل مشاغل زیادی که در طول هفته دارن، پنجشنبه و جمعه رو واسه افطاری دادن انتخاب می کنن. خوب نمی دونم که بگم متأسفانه و یا حالا خوبیش اینه! این سفره های افطاری خیلی هم ساده نیستن و شکلای جور واجور و اقسام دسرها و غذاها رو میشه در اون دید. اما اون قسمت ماجرا که دست خود ما هستش اینه که یادمون باشه که ما روزه گرفتیم تا علاوه بر اطاعت از پروردگار و تموم فواید الهی که واسه مون داره، از فواید جسمی اونم بهره ببریم. اگه سر سفره افطار کمی غافل شیم ممکنه آثار جسمی روزه داری و نمی دونم شاید بعضی آثار الهی اونو از بین ببریم. پس باید مراقب باشیم تا به طور کاملً هوشمندانه رفتار کنیم.

اگه واسه تون خیلی سخته که غذایی رو تو یه مهمانی افطاری از دست بدین می تونین از همه غذاها به مقدار خیلی کم بخورین، اما روش بهتری هم هست، می تونین مقداری از غذا رو واسه سحری با خودتون به منزل ببرین. فکر نمی کنم هیچ میزبانی از این پیشنهاد ناراحت شه!

اما چه خوبه که سفره های افطار ساده باشه تا هم از اسراف و ریخت و پاش به دور باشه و هم نگرانی مهمونا کمتر باشه!!

 

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + سوپ شیر به اندازه یه لیوان + یه قاشق غذاخوری سر صاف حلوا.

توضیحات:

بعضی افراد حتی حاضر نیستن سوپ شیر رو به دلیل رنگ اون امتحان کنن و فکر می کنن که این غذا فقط واسه بیمارانه، اما پیشنهاد می کنم حتماً یه بار هم که شده اونو بچشید تا از طعم دل پذیر اون لذت ببرین.

سوپ شیر رو می تونین این طوری جفت و جور کنین: اول پیاز خرد شده رو با روغن مایع مخصوص سرخ کردنی یا کمی کره (اگه در منزل مریض قلبی دارین بهتره از کره استفاده نکنین) تفت بدین، بعد زردچوبه رو اضافه کنین و کمی تفت بدین. در این لحظه جو رو که حدود ۲ ساعت خیس کردین درون قابلمه بریزین و بذارین با کمی مرغ بپزه. وقتی نیم پز شد، هویج خرد شده، جعفری، گشنیز، قارچ خرد شده و نمک رو هم به اون اضافه کنین تا به طور کاملً پخته شه. این سوپ تا این لحظه باید خیلی غلیظ شده باشه، یعنی باید با آب کمی بذارین بپزه. در ظرف دیگری شیر رو با یه قاشق سرخالی آرد خوب مخلوط کنین و بذارین روی شعله تا گرم شه. اگه شیر سرد رو درون سوپ بریزین ممکنه ظاهر خوبی پیدا نکنه و به اصطلاح ببُرد. وقتی شیر گرم شد، اونو درون قابلمه سوپ بریزین و بذارین کمی بیشتر بپزه. لحظه آخر چند قطره آب لیمو بریزین و شعله رو خاموش کنین.

اگه سوپ تون قبل از اضافه کردن شیر رقیق بود، آرد بیشتری به شیر اضافه کنین و اگه خیلی غلیظ بود آرد رو کمتر بریزین و یا اصلاً نریزید.

بعضی افراد نخودفرنگی، گوجه فرنگی، زعفران و … هم اضافه می کنن؛ شمام اگه دوست داشتین می تونین از اونا هم استفاده کنین تا سوپتون از نظر مواد مغذی، غنی تر شه.

بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این

اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلا ساعت ۲۱:۱۵

شام:

سالاد الویه به اندازه سه قاشق غذاخوری سر صاف + ۳ کف دست نون + یه لیوان دوغ.

توضیحات:

۱- واسه جفت و جور سالاد الویه معمولاً سس مایونز و یا دیگه سسای آماده که بسیار پرکالری هستن استفاده می شه. اما حیفه این غذایی که هیچ ماده سرخ کردنی نداره و همه چیز تا لحظه آخر به طور کاملً سالم جفت و جور می شه، با مقدار زیادی سس مخلوط شه و خیلی از خواص به درد بخور اون، این جور به هدر بره. پیشنهاد من اینه که مقدار کمی سس رو با مقدار زیادی ماست غلیظ شیرین و آب لیمو و کمی روغن زیتون مخلوط کنین و این سس رو درون سالادتان بریزین. این طوری هم مزه سس رو حس می کنین و هم کالری اونو پایین آورده اید.

۲- در بیشتر مهمانیا معمولاً به همراه نوشابه، دوغ هم بر سر سفره آورده می شه. شما همیشه سالم ترین گزینه رو انتخاب کنین اگه دوغ هم نبود، یادتون باشه که بهترین نوشیدنی، آبه.

 

قبل خواب:

دو عدد میوه مثل آلو و شلیل.

توضیحات:

آلو یکی از میوه های به درد بخور این فصله که حالا خوبیش اینه در زمان روزه داری هم به اون بسیار نیازه؛ هم واسه رفع تشنگی و هم واسه رفع یبوست.

سحری:

زرشک پلو با مرغ ( ۱۰ قاشق سرخالی پلوی کم روغن + نصف سینه مرغ یا یه ران کوچیک) + سالاد جفت و جور شده از سبزیجات مختلفی مثل کاهو، کلم، هویج، گوجه فرنگی و خیار همراه با آب لیمو و دو قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه برش هندوانه به اندازه یه لیوان.

توضیحات:

زرشک رو با کمی روغن تفت بدین. احتیاجی هم نیس که واسه جفت و جور این غذا حتماً برنج رو آبکش کنین، همونجوریکه در مطالب قبلی هم ذکر کردم، برنج کته خواص تغذیه ای بیشتری داره.

 

چند نکته:

۱- این برنامه غذایی ممکنه واسه بعضی افراد زیاد به نظر برسه و واسه یه سریای دیگه کم. در قسمت اول این سری مطالب هم ذکر کردم که کالری لازم افراد جور واجور با شرایط سنی، وزنی، قدی، جنسی و اندازه فعالیت متفاوت، فرق می کنه، این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین. معمولا باید وزن افراد چاق در این ماه مبارک کم بشه. اگه متوجه زیاد شدن وزن شدید، غذای تون رو کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *