افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد نوزدهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد نوزدهم)

سوپ رشته، کوکوی کدو و باقلا پلو با گوشت، غذاهای پیشنهادی امروز ما واسه افطار، شام و سحری شمان.

پیشنهاد اول                                              پیشنهاد دوم                                           پیشنهاد سوم

                               پیشنهاد چهارم                                        پیشنهاد پنجم                                      پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم                                       پیشنهاد هشتم                                          پیشنهاد نهم

                              پیشنهاد دهم                                        پیشنهاد یازدهم                                  پیشنهاد دوازدهم

پیشنهاد سیزدهم                                پیشنهاد چهاردهم                                      پیشنهاد پانزدهم

                      پیشنهاد شانزدهم                                       پیشنهاد هفدهم                                   پیشنهاد هجدهم

 

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + یه کاسه (به اندازه نصف لیوان) سوپ رشته

توضیحات:

۱- سوپ رشته رو این جور آماده کنین: اول کمی مرغ رو با لپه و پیاز خرد شده و زردچوبه بذارین بپزه. وقتی نیم پز شدن، کمی برنج که بهتره هم اندازه لپه سوپ باشه رو هم اضافه کنین. وقتی خوب لعاب انداخت، سبزی سوپ که مخلوطی از جعفری و گشنیز هستش رو هم اضافه کرده و مقداری گوجه فرنگی در اون رنده کنین و نمک اونو اندازه کنین. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، رشته سوپ رو هم درون اون بریزین و وقتی خوب جا افتاد زیر شعله رو خاموش کرده و هنگام کشیدن روی اون چند قطره آب لیموی تازه بریزین.

۲- شروع افطار با سوپا و یا هر غذای سبک آبکی به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کنه. در واقع چون از سحر تا افطار هیچ غذایی وارد دستگاه گوارش نشده تحمل غذاهای چرب و سنگین واسه اون سخت هستش.

 

شام:

۳ کف دست نون ً سنگک + ۳ عدد کوکوی کدو + یه کاسه ماست کم چرب (به اندازه نصف لیوان)

توضیحات:

۱- واسه جفت و جور کوکوی کدو اینجا رو کلیک کنین. این غذا بسیار لذیذه و واسه کسائی که طعم کدو رو در خورش دوست ندارن بسیار مناسبه.  

۲- بیشتر ما عادت کردیم که همیشه چند مدل کوکوی ثابت رو جفت و جور کنیم؛ در حالی که با بیشتر سبزیا چه برگ دار و چه نشاسته ای میشه کوکوهای خوشمزه ای رو جفت و جور کرد. خوبی این غذاها چند چیزه؛ اول این که تنوع غذایی و به دنبال اون مواد مغذی دریافتی در طول روز رو بالا می بریم. دوم این که معمولاً کودکان خیلی تمایل به خورشا و … ندارن اما کوکوها رو با کمی تزئین با سس قرمز و … خیلی راحت تر دستشون می گیرن و می خورن و اینجوری میشه غذاهای سالمی رو در اختیارشون گذاشت. سوم این که این غذاها معمولاً خیلی سریع آماده می شن و شما مجبور نیستین به دلیل کمی وقت به سراغ فست فودها برید!

قبل خواب:

یه لیوان اسموتی هندوانه

 

توضیحات:

واسه جفت و جور ۲ لیوان از این نوشیدنی کافیه که نصف لیوان ماست رو با حدود یک و نیم لیوان هندوانه و یه قاشق مرباخوری عسل و کمی نعناع تازه درون مخلوط کن بریزین. وقتی خوب مخلوط شد، نوش جون کنین.

 

سحری: 

یه فنجون آب جوش یا چای کم رنگ با ۱ عدد خرما + باقلا پلو با گوشت (حدود ۱۰ قاشق غذاخوری سر صاف باقلا پلوی کم روغن + حدود ۳ قاشق گوشت ریش ریش شده بدون چربی) + حدود یه لیوان و نیم سالاد کاهو و گوجه فرنگی و خیار جفت و جور شده با آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

۱- واسه جفت و جور باقلا پلو با گوشت، این جور عمل کنین. قبل از توضیح درباره روش درست کردن باید یادآور شوم که این پلو رو هم به صورت کته بپزید تا ویتامینای محلول در آب اون مخصوصاً ویتامینای گروه ب، کمتر هدر رود. اول باقلا رو بذارین با کمی آب و نمک بپزه، باید مراقب باشین که له نشه. بعد برنجی رو که از قبل با کمی نمک خیس کردین درون اون بریزین و درون اون روغن هم اضافه کنین. وقتی آب اون کشیده شد، برنج رو دم کنین. اگه با خوردن باقلا، نفخ می کنین، آب حاصل از پخت اونو دور بریزین. گوشت رو هم با کمی زردچوبه و پیاز و فلفل دلمه ای و سیر بذارین خوب بپزه و حدود ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله نمک اونو اندازه کرده و کمی زعفران به اون اضافه کنین. موقع کشیدن باقلا پلو روی اونو با گوشت و زعفران تزئین کنین.

۲- سالاد گفته شده در برنامه غذایی تون رو حتماً مصرف کنین چون که ممکنه باقلا پلو موجب تشنگی تون شه.

 

چند نکته:

۱- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *