افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد هجدهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد هجدهم)

آش ماش، خوراک جگر و نخودفرنگی پلو، غذاهای پیشنهادی امروز ما واسه افطار، شام و سحری شمان.

پیشنهاد اول                          پیشنهاد دوم                               پیشنهاد سوم                                    پیشنهاد چهارم

                      پیشنهاد پنجم                          پیشنهاد ششم                             پیشنهاد هفتم  

پیشنهاد هشتم                    پیشنهاد نهم                               پیشنهاد دهم                                   پیشنهاد یازدهم 

                   پیشنهاد دوازدهم                      پیشنهاد سیزدهم                      پیشنهاد چهاردهم

                                            پیشنهاد پانزدهم                     پیشنهاد شانزدهم                               پیشنهاد هفدهم

 

افطار:

توضیحات:

۱- آش ماش با روشای مختلفی جفت و جور می شه، با گوشت، بدون گوشت و …. اما واسه افطار، آش ماش رو این جور آماده کنین: به مقدار مساوی از ماش و عدس رو که حدود یه ساعتی خیس شدن بذارین با هم بپزن. بعد از این که نیم پز شدن، برنج رو هم اضافه کنین و بذارین خوب با هم بپزن. مقدار برنج بهتره نصف مقدار ماش و عدس باشه. وقتی آش خوب لعاب انداخت و جا افتاد، سبزی رو که مخلوطی از تره، شید، گشنیز و جعفریه رو خرد کرده و درون اون بریزین و نمک و فلفل آش رو اندازه کنین. واسه تزئین آش از کمی پیاز داغ کم روغن استفاده کنین. این آش بسیار سبکه و واسه افطار غذای خوبی هستش. تلاش کنین از سبزیجات تازه استفاده کنین.

۲- ماش از حبوباتیه که کمتر در برنامه روزانه افراد دیده می شه در حالی که این دانه مغذی، شامل خیلی از مواد لازم بدنه و در عین حال کالری کمی داره. بسیار زود هضم و غیر نفاخه و واسه تقویت اعصاب و بینایی خیلی خوبه. پس به این بهونه هم که شده از این غذا استفاده کنین.

 

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت ۲۱

شام:

۳ کف دست نون ً سنگک + خوراک جگر به اندازه نصف لیوان + یه پیش دستی سبزی خوردن

توضیحات:

۱ خوراک جگر رو این جور آماده کنین: جگر (فرقی نمی کنه جگر مرغ یا گوسفند یا گاو، هر کدوم که در دسترس تون بود می تونین استفاده کنین، البته خواص شون با هم فرق داره) رو با کمی روغن مخصوص سرخ کردنی و زردچوبه تفت بدین و شعله گاز رو خیلی کم کنین تا به آرومی سرخ شه. در ظرف دیگه مقداری سیب زمینی رو که به صورت نگینی خرد کردین با کمی روغن سرخ کنین. هر چی شعله گاز کمتر باشه، غذای شما سالم تر هستش. سیب زمینی و جگر رو درون یه سبد بریزین تا روغن اون به طور کاملً گرفته شه. حال یه ظرف دیگه رو وردارین و درون اون کمی پیاز داغ درست کنین. حواستون باشه که در همه این مراحل مقدار روغن خیلی کم باشه. وقتی پیاز داغ آماده شد، جگر و سیب زمینی و کمی نمک و فلفل رو اضافه کنین و چند عدد گوجه فرنگی رو درون اون رنده کنین و بذارین با آب گوجه فرنگی حدود نیم ساعت بپزه.  

۲- این غذا به دلیل وجود جگر پر از آهن و به دلیل داشتن گوجه فرنگی پخته پر از آنتی اکسیدان است و واسه همه آدما به جز اونایی که کلسترول خونشون بالا هستش، خوبه. اگه شمام چربی خون دارین بهتره از مقدار کمتری از این غذا و اونم به صورت کبابی استفاده کنین و با اون مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنین.

 

قبل خواب:

یه لیوان شیر هویج بدون شکر

 

سحری:

یه فنجون آب جوش یا چای کم رنگ با ۱ عدد خرما + نخودفرنگی پلو با مرغ (حدود ۱۲ قاشق غذاخوری سر صاف) + یه لیوان سالاد شیرازی جفت و جور شده با آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

۱- واسه مطالعه دستور پخت نخودفرنگی پلو با مرغ، اینجا رو کلیک کنین. این غذا به دلیل داشتن نخود فرنگی، از یبوست پیشگیری کرده و اگه به مقدار کافی از افطار تا سحر آب خورده باشین، با فیبری که این غذا داره در طول روز کمتر احساس تشنگی می کنین.

۲- روغن زیتون گفته شده در برنامه غذایی تون رو حتماً مصرف کنین، اسیدهای چرب به درد بخور موجود در این روغن علاوه بر خواص زیادی که دارن و می تونین با کلیک روی لینک اون ببینین، واسه سلامتی پوست و موی شما خوبه و به حفظ نشاط شما کمک می کنه. از طرفی یکی از مشکلات شایع افراد در ماه مبارک رمضان، یبوسته که این روغن، کمک قابل توجه ای به این افراد می کنه.

 

چند نکته:

۱- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *