افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد هشتم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد هشتم)

بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم

پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم

 

معمولاً هفته اول روزه داری واسه بعضی افراد سخت تره اما کم کم بدن آدما به این شرایط عادت می کنه. شایدً واسه بعضی از شماها هم روزه گرفتن کمی از قبل راحت تر شده. راستی به چه دلیل بدن به این شرایط عادت می کنه؟ به خاطر این که سوخت و ساز بدن کم شده و از همون مقدار انرژی یا کالری که در فاصله وقتی بین افطار تا سحر دریافت می کنه بیشترین استفاده رو می کنه.

 

خوب بریم سراغ برنامه غذایی امروزمان:

افطار:

چای یا آب جوش با ۱ عدد خرما + شیربرنج به اندازه نصف لیوان + ۲ برش نون سنگک + ۳۰ گرم پنیر (به اندازه یه قوطی کبریت) + ۱ عدد گوجه فرنگی و ۱ عدد خیار حلقه شده + ۱ عدد مغز گردوی کامل.

توضیحات:

۱- روش درست کردن شیربرنج رو با کلیک روی اون ببینین. اگه در منزل فردی ضعیف و یا نوجوون روزه دار دارین می تونین خامه گفته شده رو استفاده کنین وگرنه احتیاجی به خامه نیس.

۲- خوردن گردو با پنیر نسبت کلسیم به فسفر رو در بدن اصلاح می کنه، پس تا حد امکان پنیر رو با گردو بخورین.

 

شام:

سالاد مرغ و کاهو به اندازه یه لیوان و نیم + یه کاسه ماست کم چرب به اندازه نصف لیوان.

توضیحات:

۱- نگران نباشین که در وعده شام تون برنج، نون یا ماکارونی نیس. این سالاد یه غذای کامله. به خاطر جفت و جور اون واسه ۳ نفر، یه لیوان مرغ آب پز نگینی خردشده رو با یه لیوان کاهوی خردشده، نصف لیوان ذرت پخته شده (می تونین از کنسرو ذرت هم استفاده کنین) و نصف لیوان هویج پخته شده و کمی نمک و فلفل و نعناع مخلوط کرده و در ظرف درداری بریزین. بعد سُس اونو به روشی که در ادامه ذکر می کنم آماده کرده و درون اون ظرف بریزین و خوب ظرف رو تکون بدین تا با هم مخلوط شن. حدود یه لیوان و نیم از این سالاد واسه شام شما کافیه. هویج و ذرت پخته غنی از آنتی اکسیدان هستن.

۲- واسه جفت و جور سس این سالاد نصف لیوان ماست چکیده کم چرب رو با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و حدود ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنین.

 

قبل خواب:

یه لیوان شیر طالبی.

توضیحات:

واسه جفت و جور شیر طالبی کافیه که یه برش طالبی به اندازه نصف لیوان رو با نصف لیوان شیر در مخلوط کن بریزین. به همین راحتی!

سحری:

کته استانبولی کم روغن حدود ۱۲ قاشق غذاخوری سر صاف + سالاد شیرازی به اندازه یه لیوان با آب غوره یا آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه لیوان دوغ + دو عدد میوه مثل هلوانجیری و نصف لیوان انگور.

 

توضیحات:

۱- روش درست کردن کته استانبولی رو می تونین با کلیک کردن روی نام اون ببینین. فقط بهتره به جای کره، کمی روغن مایع بریزین.

۲- اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین ته دیگ اونو در وعده سحری ندیده بگیرین. خوردن ته دیگ به درستی و تشنگی در طول روز به درستی!

 

چند نکته:

۱- این برنامه غذایی اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۲- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۳- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *