افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد پانزدهم) | طب اسلامی

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد پانزدهم)

اگه نوبتی هم باشه نوبت خورش فسنجانه. البته از اون جایی که ممکنه با خوردن اون کمی احساس تشنگی کنین، اونو در سحری مصرف نکنین. 

پیشنهاد اول                              پیشنهاد دوم                              پیشنهاد سوم                                 پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم                           پیشنهاد ششم                          پیشنهاد هفتم                                پیشنهاد هشتم

پیشنهاد نهم                             پیشنهاد دهم                             پیشنهاد یازدهم                              پیشنهاد دوازدهم

                                               پیشنهاد سیزدهم                       پیشنهاد چهاردهم

 

خوب، نوبتی هم که باشه نوبت پلو خورش فسنجانه. اما از اون جایی که ممکنه این غذا در بعضی افراد ایجاد تشنگی کنه، امروز کمی برنامه رو تغییر دادیم؛ اینطوری که جای سحری و شام رو با هم عوض کردیم. با ما همراه باشین…

افطار: 

توضیحات:

شیر و خرما از بهترین مواد غذایی واسه افطار کردن هستن. فقط آدمایی که به شیر حساسیت دارن باید از مصرف اون بیخیال شن. اما اگه به شیر نبود تحمل دارین، می تونین از شیره های بدون لاکتوز استفاده کنین. حواستون باشه که نبود تحمل با آلرژی غذایی فرق می کنه.

 

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت ۲۱:۱۰

شام:

پلو خورش فسنجان ( ۱۰ قاشق غذاخوری سر صاف پلوی کم روغن + ۳ قاشق غذاخوری مغز گردوی خورش و یه تیکه مرغ مثلاً یه نصف ران کامل کوچیک) + سالاد به اندازه یه لیوان مخلوطی از سبزیجات جور واجور با آب لیمو و ۱ قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

۱- البته شاید خوردن فسنجان توی این فصل واسه خیلیا مطلوب نباشه، اما به هر حال، این غذا یه غذای بسیار مقوی و مغذیه که می تونین از اون در مهمانیای افطاری تون استفاده کنین. از طرفی طبع این غذا گرمه و از این رو واسه ایام روزه داری مناسبه.

۲- خورش فسنجان رو این جور آماده کنین: اول مغز گردوی آسیاب شده رو با آب و کمی زردچوبه بذارین تا حدود ۳ ساعت بجوشه. این خورش احتیاجی به پیاز داغ نداره و روغن اون فقط روغن گردو هستش. بعد از این مدت، گردو به طور کاملً روغن انداخته.

در ظرف دیگری، مرغ رو با روغن مخصوص سرخ کردنی، با درجه گرما کم سرخ کنین تا نیم پز شه. با این که من مخالف سرخ کردن غذاها هستم اما در این مورد کمی بیخیال میشم. اگه مرغ رو سرخ کنین خیالتون راحته که در خورش وا نمی ره و خوب البته خوش طعم تر هم می شه. وقتی مرغ رو سرخ کردین، اونو در سبدی بذارین تا روغنای اضافی اش به طور کاملً گرفته شه. بعد مرغ، رب انار، آلو بخارا، کمی نمک، دارچین و زعفران رو به مغز گردوی در حال جوش اضافه کنین و بذارین تا مرغ و آلو خوب پخته شه. در آخر بسته به ذائقه تون کمی شکر هم اضافه کرده و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه، شعله گاز رو خاموش کنین. این خورش فوق العاده خوش مزه می شه.

۳- حتماً سالاد گفته شده رو مصرف کنین تا گرمی فسنجان اذیت تون نکنه.

 

قبل خواب:

یه برش هندوانه به اندازه یه لیوان.

سحری: 

یه فنجون آب جوش یا چای کم رنگ با ۲ عدد خرما + ۳ کف دست نون، ً سنگک + پنیر به اندازه یه قوطی کبریت + یه عدد خیار + یه عدد گوجه فرنگی + نصف فنجون انگور.

توضیحات:

با اون شام مفصلی که میل کردین، این سحری خنک و پر فیبر واسه تون به درد بخور و کافی هستش.

 

چند نکته:

۱- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر افراد در محدوده مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارن و نه کمبود وزن) رو در بر بگیره.

۲- اگه مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشه، این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره. بسته به اندازه فعالیت بدنی تون می تونین اونو کمی بیشتر و یا کمتر کنین.

۳- جهت تأمین آب لازم، از حدود یه ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بخورین. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت جفت و جور شده از آب لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشن، گزینه های خوبی هستن.

۴- بعد از افطار و شام حتماً حدود ۲۰ تا نیم ساعت پیاده روی داشته باشین؛ این اندازه فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و هم اینکه حفظ نشاط و سلامتی تون کمک می کنه.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *