افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد پنجم) | طب اسلامی

(پیشنهاد پنجم)


بعضی افراد با خوردن غذاهای حجیم مانند آش و آبگوشت و … دچار ناراحتیای گوارشی می شن، پیشنهاد اینه که حتماً حبوبات این جور غذاها رو قبل از پخت خیس کنین و آب اونو دور بریزین و بعد بپزید.


پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

پیشنهاد چهارم

امروز برنامه ما پلو نداره. البته خوبه بدونین که هر جا بخواین می تونین نون رو با برنج جانشین کنین به شرطی که برنج تون بدون روغن پخته شده باشه. هر ۵ قاشق غذاخوری سر صاف پلو، یه واحد نشاسته، حساب می شه که برابر ۸۰ کیلوکالری انرژی داره. شما می تونین این مقدار پلو رو با یه کف دست از نونای سنگک و بربری و تافتون یا چهار کف دست نون لواش که چیزی در حدود ۳۰ گرم می شه، جانشین کنین.

افطار:

۲ عدد خرما با چای یا آب جوش + آش (هر نوع آشی که دوست دارین) به اندازه یه لیوان.

توضیحات:

۲- بعضی افراد با خوردن غذاهایی حجیم مانند آش و آبگوشت و … دچار ناراحتیای گوارشی می شن، پیشنهاد من اینه که اول اینکهً حتماً حبوبات این جور غذاها رو قبل از پخت خیس کنین و آب اونو دور بریزین و بعد بپزید. دوم این که این غذاها رو در مقدار کم و آهسته بخورین تا کمتر دچار مشکلات گوارشی بعد از مصرف اینا شید.

۳- آش رو با کشک و مغز گردو و دیگه مخلفات کم چرب تر تزئین کنین و احتیاجی نیس حتماً از پیاز داغ و نعناع داغ با روغن فراوون استفاده کنین.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً حدود ساعت ۲۱:۳۰

شام:

۳ کف دست نون + ۲ عدد کتلت جفت و جور شده با گوشت و سیب زمینی و تخم مرغ + یه پیش دستی سبزی خوردن + به اندازه یه لیوان ماست کم چرب.

توضیحات:

۱- مانند همیشه نون بهتره سبوس دار باشه و کف دست شامل انگشتان نمی شه. اگه نون لواش بود، چهار برابرش کنین.

۲- کتلت رو با روغن کم و با درجه گرما کم سرخ کنین.

موقع خواب:

یه لیوان شیر کم چرب + یه عدد میوه.

سحری:

یه کاسه عدسی به اندازه یه لیوان جفت و جور شده از یه سیب زمینی کوچیک و نصف فنجون عدس + ۳ کف دست نون + سالاد به اندازه یه لیوان با آب لیمو و ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه برش هندوانه به اندازه یه لیوان.

توضیحات:

عدسی رو خیلی غلیظ درست نکنین. در واقع نذارین آب عدس تموم شه. عدس و سیب زمینی و کمی پیاز داغ کم روغن از اجزای این غذای مقوی و خوش مزه هستن.

هر ۵ قاشق غذاخوری سر صاف پلو، یه واحد نشاسته، حساب می شه که

برابر ۸۰ کیلوکالری انرژی داره. شما می تونین این مقدار پلو رو با یه کف

دست از نونای سنگک و بربری و تافتون یا چهار کف دست نون لواش که چیزی

در حدود ۳۰ گرم می شه، جانشین کنین

نکات:

* این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره؛ البته به شرطی که در جفت و جور غذاها از روغن کمی استفاده شه.

* آقایون می تونن کمی بیشتر از اونو مصرف کنن.

* اگه در طول روز فعالیت زیادی دارین می تونین میوه بیشتری مصرف کنین.

* واسه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کالری و واحدهای جور واجور غذایی اینجا رو کلیک کنین.

* بسته به عادت غذایی تون می تونین جای سحری و شام رو با هم عوض کنین.

* در آخر اینکه باید حدود ۸ – ۶ لیوان آب و مایعات در فاصله وقتی افطار تا سحر خورده شه. یه گزینه خوب تخم شربتی است که با شکر خیلی کم آماده شده.

*** بعضی کاربران در مطالب قبلی نظر داده بودن که احتیاجی نیس این قدر غذا خورده شه و یا این که مثلاً فلسفه روزه، کم خوریه و یا کاربر عزیز دیگری ذکر کرده بود که «از این جمله بدم میاد که چه بخوریم تشنه و گرسنه نشیم. پس فلسفه روزه چیه؟» من هم اینا رو قبول دارم؛ در مطلبِ اول این سری از مطالب هم ذکر کردم که تنظیم یه برنامه غذایی به شرایط زیادی بستگی داره و این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده که بیشتر مردم رو در بر بگیره. اما این یه حقیقته که یه پسر ۱۷ یا ۱۸ ساله که فعالیت زیادی هم داره و در سنی هم هست که نیازش به مواد مغذی تا حدودی بالاست و یا مثلاً یه دختری که تازه تکلیف شده و الآن ۱۰ ساله س و تحمل تشنگی براش خیلی سخته، باید مواردی رو رعایت کنن تا بهترین بهره رو از این ماه پربرکت ببرن نه این که آخر ماه دچار کمبودهای غذایی و مریضی شن. اون چه واجبه اینه که فقط از اذان صبح تا اذان مغرب کارایی که روزه رو باطل می کنه رو انجام ندیم و تا اون جایی هم که می تونیم از مکروهات بپرهیزیم ولی لازم نیس کاری هم کنیم که بیشتر گرسنه و تشنه شیم. می تونیم برنامه غذایی رو طوری تنظیم کنیم که در عین کم خوری، گرسنگی و تشنگی هم زیاد به ما فشار نیاورد؛ این طوری اتفاقاً بهتر می تونیم به عبادات و کارای دیگرمون هم بپردازیم و بازده کارمون هم پایین نیاد.

منتظر نظرات تون هستیم. التماس دعا

مریم مرادیان نیری


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *