افطار و سحری شما با ما (پیشنهاد چهارم) | طب اسلامی

(پیشنهاد چهارم)


اودیه ها غذا رو خوش طعم و خوشمزه می کنن؛ اما بهتره در این ماه به غذاهای تون مخصوصاً غذاهای سحری ادویه کمتری بزنین تا کمتر تشنه شید.


پیشنهاد اول

پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم

معمولاً شنبه ها سر همه خیلی شلوغه و کارای جور واجور باعث می شه که وقت زیادی واسه جفت و جور غذا نداشته باشن، ما هم برنامه امروز رو طوری تنظیم می کنیم که بیشتر افراد بتونن اونو آماده کنن. افطاری رو سبک و حاضری در نظر می گیریم تا فرصت کافی واسه جفت و جور شام سحری وجود داشته باشه.

نکته ای که به بخش تغذیه ربطی نداره اما خوبه اینجا یادآور شوم اینه که بعضی افراد (البته نه همه) به خاطر خستگی، ضعف و یا هر دلیل دیگری کمتر به مادران مهربون خونه و یا همسران شون کمک می کنن، اما یادمون باشه که انجام همین کارایی که خیلی هم ممکنه به چشم نیاد، هم ثواب داره و هم این که در این ماه پربرکت به مادران و زنان خونه هم فشار کمتری وارد می شه.

حال، پیشنهاد امروز ما:

افطار:

یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۱ عدد خرما + ۳ برش نون سنگک + ۳۰ گرم پنیر (به اندازه یه قوطی کبریت) + به اندازه یه لیوان هندوانه + ۲ عدد مغز گردوی کامل + یه فنجون شیر کم چرب.

توضیحات:

در مورد نونا قبلاً هم توضیحاتی داده بودم اما چون ممکنه کسائی هم باشن که مطالب قبلی رو نخونده باشن دوباره ذکر می کنم که نونای سبوس دار همیشه در اولویت هستن. اگه از نونای سنتی استفاده می کنین نون سنگک بر دیگه نونا برتری داره. اگه از نونای حجیم و نیمه حجیم بسته بندی شده استفاده می کنین نونای جو و نونای سبوس دار مناسب هستن.

نکته دیگری که در مورد نونا باید یادآور شوم اینه که منظور از کف دست، کف دست بدون انگشتانه. اگه ترازو دارین می تونین ۳۰ گرم از نون رو بکشین. در واقع هر واحد نون یه کف دست نون سنگک، یا ۳۰ گرم نانه. اگه از نون لواش استفاده می کنین می تونین اونو ۴ برابر کنین. یعنی به جای یه کف دست نون سنگک، ۴ کف دست نون لواش مصرف کنین.

تلاش کنین سبزیجات سوپ (فرقی نمی کنه سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی و هویج باشه یا سبزیجات برگ سبز و یا گوجه فرنگی) رو وقتی

اضافه کنین که سوپ در حال جوشیدنه؛ این طوری ویتامینای سبزیجات مخصوصا ویتامین ث اونا بیشتر حفظ می شه

شام:

سوپ جو به اندازه یه لیوان و نیم. این سوپ نه خیلی رقیق باشه و نه خیلی غلیظ. در جفت و جور اون از شکلای جور واجور سبزیجات تازه استفاده کنین. به جای رب هم ۲ عدد گوجه فرنگی تازه در اون رنده کنین. این سوپ پر از مواد مغذیه. + یه کف دست نون سنگک + به اندازه نصف لیوان ماست کم چرب.

توضیحات:

تلاش کنین سبزیجات سوپ (فرقی نمی کنه سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی و هویج باشه یا سبزیجات برگ سبز و یا گوجه فرنگی) رو وقتی اضافه کنین که سوپ در حال جوشیدنه؛ این طوری ویتامینای سبزیجات مخصوصا ویتامین ث اونا بیشتر حفظ می شه.

موقع خواب:

یه لیوان شیر هویج بدون شکر.

توضیحات:

اگه وقت درست کردنش رو ندارین ایرادی نداره می تونین یه عدد هویج و سه چهارم لیوان شیر کم چرب بخورین.

سحری:

یه استکان آب جوش یا چای کم رنگ + ۱ عدد خرما + پلو مرغ (۱۱ قاشق سر صاف پلو با حدود نصف سینه یا یه پایین ران مرغ آب پز) + به اندازه یه لیوان سالاد جفت و جور شده از شکلای جور واجور سبزیجات با آب لیمو و دو قاشق مرباخوری روغن زیتون + یه کاسه ماست کم چرب به اندازه نصف لیوان + به اندازه یه لیوان از میوه های ریز مانند آلبالو یا گیلاس یا انگور.

توضیحات:

۱- سالادتان هر چی رنگین تر باشه بهتره. از همه سبزیجات موجود در یخچال تون کمک بگیرین. اگه روغن زیتون ندارین می تونین از هر روغن مایع گیاهی دیگری که در منزل هست استفاده کنین. اندازه آب لیمو آزاده فقط مراقب مقدار روغن زیتون باشین. درسته که روغن زیتون دارای اسیدهای چرب به درد بخور و لازم بدنه اما در آخر مانند همه روغنای دیگه دارای کالریه.

۲- اودیه ها غذا رو خوش طعم و خوشمزه می کنن؛ اما بهتره در این ماه به غذاهای تون مخصوصاً غذاهای سحری ادویه کمتری بزنین تا کمتر تشنه شید.

نکات:

* این برنامه غذایی حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی داره؛ البته به شرطی که در جفت و جور غذاها از روغن کمی استفاده شه. آقایون می تونن کمی بیشتر از اونو مصرف کنن.

* اگه در طول روز فعالیت زیادی دارین می تونین میوه بیشتری مصرف کنین.

* واسه به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کالری و واحدهای جور واجور غذایی اینجا رو کلیک کنین.

* بسته به عادت غذایی تون می تونین جای سحری و شام رو با هم عوض کنین.

* در آخر اینکه باید حدود ۸ – ۶ لیوان آب و مایعات در فاصله وقتی افطار تا سحر خورده شه. یه گزینه خوب چکوندن یه عدد لیمو و کمی شکر در آبه.

تا فردا و یه پیشنهاد تازه التماس دعا.

مریم مرادیان نیری


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *