افطار و شام را یکی نکنید | طب اسلامی

 

خوبه بدونیم ماه مبارک رمضان علاوه بر خیر و برکات الهی ای که داره، به نفع سلامت جسم روزه داران هم هستش؛


ولی واسه این که بتونیم به بهترین شکل از این فواید بهره مند شیم، باید نکاتی رو در نظر داشته و به اونا عمل کنیم.

خیلیا میگن بعد از پایان ماه مبارک رمضان، با مشکل چاقی و زیاد شدن وزن روبه رو می شن؛ این گروه با شکایت و البته تعجب اینجور جمله هایی رو بیان می کنن، چراکه توقع دارن طی این ماه لاغرتر از قبل شده و تموم مشکلات جسمی شون برطرف شه. اما به چه دلیل بیشتر مردم پس از یه ماه روزه داری، چاق تر می شن و واسه مقابله با این موضوع چیکار باید کرد؟

زهرا فرهناک، کارشناس ارشد تغذیه در این باره به جام جم میگه: اگه روزه داری همراه با رعایت اصول درست تغذیه انجام شه، می تونه موجب کاهش وزن افراد چاق شده و اینطوری به حفظ سلامت اونا کمک می کنه. پس آدمایی که پس از پایان ماه رمضان با مشکل چاقی و اضافه وزن روبه رو می شن، بدونن کالری دریافتی بیشتر از نیازشون بوده و روزه داری به خودی خود موجب بروز این مشکل نمی شه.

به گفته ایشون، روزه داری همراه با کم شدن وزن می تونه موجب کم شدن اندازه چربیا و فشار خون شده و در نتیجه خطر بروز مریضیای قلبی رو کم می کنه.

علاوه بر این، تحقیقات نشون میده روزه داری حساسیت به انسولین رو زیاد کرده و می تونه احتمال دچار شدن به دیابت نوع دو رو کمتر کنه.

فرهناک با تاکید بر این که روزه گرفتن دلیلی واسه درمان و برطرف کردن دیابت نیس، یادآور می شه: کلا روزه داری خطر دیابت نوع دو رو کم می کنه ولی بیماران گرفتار به دیابت باید دقت داشته باشن که حتماً واسه روزه گرفتن با دکتر معالج مشورت کرده و نظر اونو جویا شن.

سحری رو حذف نکنین

شما واسه صرف وعده سحری از خواب بیدار میشین یا چون حوصله ندارین و خوابتون میاد از خیر خوردن اون می گذرید؟ خیلی از روزه داران چون صبح زود نمی تونن غذا بخورند و خواب آلود هستن، تصمیم می گیرن اصلاً سحری نخورن و به جای اون وعده شام و افطار رو خیلی کامل و به مقدار زیاد میل می کنن. اما واقعاً میشه سحری نخورد و روزه گرفت؟

فرهناک با تاکید بر این که اصلا نباید وعده سحری رو حذف کرد، میگه: هنگام روزه داری، سحری وعده اصلی غذای ما به حساب اومده و به خاطر همین نباید کنار گذاشته شه. در واقع باید سحری رو مشابه ناهار در نظر گرفت و واسه این وعده از غذاهایی استفاده کرد که انرژی کافی واسه بدن رو تامین کنه.

این کارشناس تغذیه به آدمایی که سحری نمی خورن، اخطار میده: شاید بشه روزای اول ماه رمضان رو بدون صرف وعده سحری بخوبی روزه گرفت، ولی پس از گذشت چندین روز انرژی فرد کم شده و حتی ممکنه از ادامه روزه داری محروم شه پس حتما سحری رو بخورین و مطمئن باشین بعد از یه مدت به خوردن سحری عادت می کنین.

فرهناک اضافه می کنه: در وعده سحری باید یه منبع کربوهیدرات پیچیده مانند برنج، نون یا ماکارونی و یه منبع پروتئینی مانند گوشت، مرغ یا ماهی وجود داشته باشه. هم اینکه یادتون باشه این وعده غذایی نباید خیلی چرب، سنگین و پرادویه باشه و یه واحد میوه هم همراه اون باید مصرف شه.

به گفته ایشون، مصرف سحری واسه نوجوانان ضرورت بیشتری داره و چون این افراد در سن رشد هستن، باید برنامه غذایی متعادل و مناسبی واسه اونا در نظر گرفته شه.

با کم آبی مقابله کنین

امسال که ماه رمضان همزمان با گرم ترین ماه سال سپری می شه، گرمازدگی و کم آبی یکی از شایع ترین مشکلات به حساب اومده و مخصوصا نوجوانانی که واسه اولین بار روزه می گیرن، سالمندان و میانسالان باید بیشتر مراقب باشن.

فرهناک با اشاره به این موضوع پیشنهاد می کنه: بهتره هنگام سحر از سبزیجاتی مانند خیار و کاهو که شامل مقدار زیادی آبه، استفاده کنین و مصرف ماست و میوه های آبدار مانند هندوانه رو هم حتما در نظر داشته باشین. ساعات میان شام تا هنگام خواب هم فرصت مناسبیه تا با مصرف آب، مایعات کم شیرین، شیر، میوه ها و سبزیجات کمبود آب طی روز رو جبران کنین.ایشون تاکید می کنه: وعده سحری نباید خیلی چرب و شامل مقدار زیادی پروتئین، نمک یا ادویه جات باشه تا موجب تشنگی نشه. هم اینکه چون چای مدر (ادرارآور) است و آب بدن رو دفع می کنه، باید در نوشیدن اون حد میونه روی رو رعایت کنین.

شام و افطار؛ در کنار هم یا جدا از هم؟

خیلیا یه بار سفره رو پهن می کنن و همزمان هم شام می خورن و هم افطار. در مقابل گروهی هم هستن که پس از صرف افطار، تازه مشغول جفت و جور و تدارک شام می شن. اما از نظر کارشناسان کدوم یکی از این دو روش درسته؟

فرهناک در جواب به این سوال میگه: بهتره میان شام و افطار حدود یه ساعت فاصله باشه تا یهو مقدار زیادی غذا مصرف نشده و احساس بی حالی و سنگینی ایجاد نشه. واسه باز کردن روزه یه نوشیدنی ولرم بهترین انتخابه که واسه اون می تونین از چای و خرما، شیر و عسل یا سوپ سبزیجات استفاده کنین.

به گفته ایشون، خوبه در فاصله میان شام تا هنگام خواب میان وعده هایی مانند میوه و سبزیجات، نوشیدنیا و شکلای جور واجور مغزهای بی نمک رو بخورین تا نیاز بدن تامین شه.

هنگام افطار پرخوری نکنین

نکته مهمی که همه روزه داران باید یادشون باشه اینه که طی این ماه باید برنامه غذایی متعادلی داشته و با مصرف زیادتر از اندازه شکلای جور واجور شیرینی و مواد غذایی سلامتشون رو به خطر نیندازند.

این کارشناس تغذیه ضمن بیان این نکته اخطار میده: روزه داری نباید بهونه ای واسه مصرف مقدار زیاد غذا در وعده های سحر و افطار یا بی توجهی به رژیم غذایی باشه و اگه فردی به این نکات توجه نکنه، به طور کاملً طبیعیه که پس از این ماه با مشکل چاقی و افزایش سطح چربیای خون روبه رو شه پس پیشنهاد می شه به مواد غذایی مصرفی دقت و از پرخوری دوری کنین.

فرهناک با اشاره به مشکلاتی که ممکنه طی این ماه واسه روزه داران ایجاد شه، میگه: بعضی از افراد دچار یبوست می شن که این موضوع بدون هیچ سختی ای و با مصرف مقدار کافی میوه، سبزیجات، مایعات و فعالیت فیزیکی قابل حله. علاوه بر این، گروهی هم با مشکل ریفلاکس روبه رو هستن که دلیل اصلی اون خوابیدن بدون این دست اون دست کردن پس از صرف سحریه، ولی اگه فرد از غذاهای سبک و کم حجم استفاده کنه و پس از خوردن غذا بدون این دست اون دست کردن نخوابه، این موضوع هم قابل حله. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین خوبه هنگام سحر، مایعات رو همراه غذا میل نکنین و قبل از وعده سحری اونا رو بخورین.

فعالیت فیزیکی رو کنار نذارین

بعضی از روزه داران فکر می کنن روزه گرفتن به معنی تعطیل کردن کار و زندگی عادیه، در حالی که کارشناسان اخطار میدن بی تحرکی و فعالیت فیزیکی مناسب نداشتن می تونه موجب بروز مشکلاتی جدی واسه سلامت افراد شه.

 

فرهناک در این مورد توضیح میده: هنگام روزه داری و مخصوصا در ساعتای گرم روز نباید مشغول انجام ورزشای سنگین و طولانی شید و اگه ورزش رو به صورت حرفه ای دنبال می کنین، بهترین زمان واسه انجام اون دو سه ساعت پس از صرف شامه.به گفته ایشون، همه افراد باید برنامه پیاده روی سبکی رو واسه بعد از شام یا بعد از سحری در نظر گرفته و طی این ماه جنب و جوش رو کنار نگذارند.

منبع :Jamejamonline.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *